Po 20 letech začne ROPID rozvíjet pražskou železnici

Praha – Železnice je dvacet let nedílnou součástí pražské městské hromadné dopravy. Kromě snažšího nákupu jízdenek však cestující mnoho změn nepoznali – zastávek je málo, vlaky navíc většinou zastavují daleko od metra nebo tramvají, přestupy tak jsou složité. ROPID ale nyní plánuje zaměřit se na železnici a udělat z ní obdobu systémů S-Bahn dobře fungujících v německých, rakouských nebo švýcarských metropolích.

Podle názvu by se mohlo zdát, že síť městské železnice S-Bahn v Praze už funguje – již před několika lety začaly České dráhy označovat příměstské linky písmenem S a číslem. Jde však většinou stále o tytéž linky do nejbližších okresních měst – Kolína, Berouna či Kladna – které z Prahy jezdily už v éře parních lokomotiv. V příštích třech letech se to ale má začít měnit. Díky novým zastávkám a také novým linkám by mělo být možné rychle a často cestovat vlakem mezi jednotlivými pražskými čtvrtěmi. „Troufám si tvrdit, že během jednoho, dvou let budeme mít alespoň některé pilotní spoje, které budou spojovat alespoň některé městské části,“ slíbil náměstek pražského primátora Josef Nosek.

Mezi důležité stavby, které mají zvýšit stávající počet 100 tisíc cestujících denně v pražských městských vlacích, patří například zastávky u metra na Kačerově nebo u tramvajové smyčky na Podbabě. Dlouho plánovaná kačerovská zastávka má být podle Marka Binka ze Správy železniční dopravní cesty hotova již v roce 2014. ROPID by ji potom chtěl využít pro novou linku Radotín–Kačerov–Běchovice.

Vlak vs. další MHD

trasa vlakem S metrem/tramvají/autobusem
Holešovice–Libeň 7 min (linka S41) cca 15 min (C/183)
Modřany–Hlavní nádraží 22 min (S8) cca 30 min (3/9)
Vršovice–Hlavní nádraží 4 min (S3, S8, S9) cca 15 min (193/C)
Holešovice (Bubny)–Dejvice/Vítězné nám.–Vltavská 9 min (S5) cca 15 min (20/1)

Rekonstrukcí by potom mělo projít například Masarykovo nádraží nebo oblast bubenského nádraží, jehož součástí dnes je kromě této stanice i holešovická zastávka. Připravuje se také rekonstrukce některých tratí, po kterých by mělo být možné jezdit rychleji a častěji. „Je potřeba urychleně dodělat napojení z hlavního nádraží na jih a jihozápad a pak modernizovat městské linky, abychom nabídli cestujícím i přepravu uvnitř Prahy,“ shrnul náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek. Zdůraznil přitom, že pro obdobné fungování městské železnice, jako je tomu v případě německého S-Bahnu, bude nutné zkrátit intervaly, to však na současných tratích, kde jezdí po stejných kolejích vlaky regionální, dálkové i nákladní, není možné.

V příštích třech letech plánuje Správa železniční dopravní cesty zmodernizovat tratě například mezi Holešovicemi a Bubenčí, Běchovicemi a Úvaly nebo na tzv. Posázavském pacifiku z Prahy přes Vrané do Čerčan. Tato trať je pro možný rozvoj městské železnice velmi zajímavá, spojuje s centrem Modřany, Braník a Krč.