OBRAZEM: K prodloužení metra chybí posledních 600 metrů

Praha – Do otevření nové trati pražského metra V.A, která spojí Dejvice s Motolem, zbývají ještě dva roky, na stávající trať linky A by se ale měla napojit již za dva měsíce. Razicí štíty mají před sebou posledních 600 metrů. Česká televize dostala před ukončením jejich práce příležitost zprostředkovat pohled na ražbu metra přímo ze stroje.

Adéla a Tonda už jsou v pražském podzemí jako doma. Dva razicí štíty Metrostavu se blíží ke konci ražby dvou tunelů o délce šesti kilometrů. Maximální rychlost, kterou se mohou razicí štíty pohybovat, je 7 centimetrů za minutu – dosáhnou jí ale pouze v otevřeném prostoru – a denně prorazí asi 24 metrů tunelu. Tam, kde jsou horniny měkké, je práce pomalejší. „Stroj musí vyvíjet větší sílu, větší přítlak na ostění a musí tu lepivou horninu zpracovávat,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí David Cyroň.

  • Razicí štít
    Razicí štít zdroj: ČT24
  • Razicí štít Adéla
    Razicí štít Adéla zdroj: ČT24

Jak vypadá razicí štít zepředu, dlouho nikdo neviděl. Teď byla Adéla opět spatřena v plné kráse, když se dostala do prostoru, který je připraven k její budoucí demontáži. 

Velín
Velín

„Mozek“ Adély připomíná spíše výpočetní centrum než místo, kde se tvrdě pracuje na odstraňování hlíny z cesty budoucí trati metra. Obrazovky například ukazují, kde je přední část razicího štítu.

Napájní razicího štítu
Napájní razicího štítu

Razicí štít napájí výkonný zdroj o napětí 22 kilovoltů. Jeho spotřeba elektřiny odpovídá 300 bytům 3+1.

Metro V.A
Metro V.A

Trať metra V.A naváže na stávající koleje na Dejvické. Její součástí budou kromě šesti kilometrů ražených tunelů i čtyři nové ražené stanice – Bořislavka, Veleslavín, Petřiny a Motol. V plánu je i další prodloužení metra k Dlouhé míli, případně i na letiště.

Metro V.A
Metro V.A