Děčín žije, ale Podmokly skomírají

Děčín – Kdysi největší z měst, z nichž vznikl dnešní Děčín, se vylidňuje a skomírá. Podmokly na levém labském břehu chce spasit magistrát. Opozici se ale plán na oživení nádražní čtvrti nelíbí. Zastupitelé tvrdí, že jde teď o zbytečné plýtváním penězi, zvelebit Podmokly chtějí až později.

Dnešní Děčín vznikl v roce 1942 sloučením pravobřežního Děčína a Starého Města s levobřežními Podmokly. Podmokly, které nabyly na významu s výstavbou železnice a průmyslu, byly tehdy největší, dnes je však děčínský život soustředěn v historickém Děčíně na pravém břehu. V Podmoklech je pěší zóna téměř prázdná a zoufalí obchodníci vyhlížejí každého zákazníka.

Radnice to chce změnit, Podmokly se podle vedení města vylidňují proto, že ve starém Děčíně je příjemněji. „Není tady jediný strom, jediná lavička, není důvod, proč by si sem lidé chodili odpočinout,“ charakterizoval Podmokly děčínský radní Valdemar Grešík. Podle ředitele městské policie Marcela Horáka k tomu výrazně přispívají i problémy s bezpečností – krádeže nebo rušení nočního klidu.

Aby se situace na levém břehu změnila, začal děčínský magistrát hledat architekta, který by vymyslel, jak části Podmokly vrátit zašlou slávu. Měnit se má začít již příští rok. Podle vedení města bude zvelebení Podmokel stát desítky milionů a potrvá několik let. Jako první se má proměnit pěší zóna, město ji oživí i tím, že do ní opět pustí auta.

Nákladnost plánované akce se ale nelíbí opozici. Zastupitelé tvrdí, že v současnosti jde o plýtvání penězi. „Záměr už byl v minulosti, tenkrát jsme ho odtroubili kvůli nedostatku peněz. Ten problém trvá, zvlášť v souvislosti s nedostatkem evropských peněz,“ zdůraznil opoziční zastupitel Ivan Vepřek. Opozice navíc upozornila, že jedním z míst, kam chce radnice za veřejné miliony přilákat lidi, je oblast, kde má primátorova rodina cukrárnu. Vedení města ale jakoukoli souvislost odmítlo. „V minulém volebním období, kdy pan současný primátor nebyl na radnici, už snahy oživit Podmokly byly,“ řekl radní Grešík.

Podmokly, kde je kromě nádraží také například děčínská zoologická zahrada nebo sídlo magistrátu, doplatily podle některých městských historiků na vynucené spojení s Děčínem a Starým Městem ve 40. letech, kdy obyvatelé přišli o samostatné město, na které byli hrdí. „Města spolu vždy soupeřila,“ poukázal městský historik Petr Joza.