O moravské rychlíky se utkají pouze soukromí dopravci

Praha – Pilotní tendr na provoz rychlíků, který vyhlásilo ministerstvo dopravy na linku Ostrava – Opava – Olomouc, dospěl ke konečnému termínu, kdy museli dopravci odevzdat přihlášky. Ministerstvo ho v minulosti odsouvalo, zájmu dopravců to ale nepomohlo. Do soutěže se přihlásily pouze firmy Student Agency a Arriva. Další dopravci, kteří o účasti uvažovali, nakonec přihlášku nepodali – zejména kvůli rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který státu předběžným opatřením zakázal podepsat s vítězem tendru smlouvu.

Student Agency, která železniční dopravu provozuje v Česku a na Slovensku prostřednictvím dceřiné společnosti Regiojet, chce na soutěženou linku nasadit nová vozidla. Konkrétně rychlíky Pesa od polského výrobce Pesa Bydhošť. Firma Arriva vlaky má podle ředitele Jaroslava Richtera několik alternativ, jak provoz rychlíků zajistit, v úvahu připadá využití nových nebo i zrekonstruovaných souprav. Podle majitele Student Agency Radima Jančury nabídla jejich společnost provoz za podstatně nižší cenu (188 Kč za ujetý kilometr), než za kterou dnes linku provozují České dráhy. Konkurenční Arriva nabídla cenu 189,10 Kč. ČD konkrétní částku neprozradily, že by měly vyšší cenu, však odmítají.

Nabídku do tendru na rychlíky, který bude v novodobé historii českých železnic třetí a první v rámci plánu liberalizace dálkové dopravy, nepodaly firmy Veolia Transport, Abellio CZ ani sdružení Leo Express a GW Train Regio. „Nebudeme nabídku podávat,“ řekl jednatel Veolie Daniel Adamka. Mluvčí Leo Expressu potom oznámil, že se společnost zaměří na spuštění dálkové linky Praha–Bohumín. Nezúčastní se ani České dráhy, které nedávno přiznaly, že nestihnou včas pořídit nová vozidla potřebná k úspěchu v soutěži. Tendr by měl vítězi zajistit desetiletou smlouvu na provozování motorových rychlíků Ostrava – Opava – Olomouc od roku 2014.

Nejčastějším důvodem, proč železniční dopravci přihlášky do soutěže nepodali, je předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který ministerstvu dopravy prozatím zakázal podepsat smlouvu s vítězem tendru.

Na soutěž přišlo hned několik stížností – soukromý dopravce Abellio CZ si stěžoval, že jsou zvýhodněny České dráhy, které jako stávající dopravce jako jediné znají skutečné tržby soutěžené rychlíkové linky. Stížnost podaly i samotné ČD s tím, že hrozí narušení síťového charakteru železnice. Stěžovali si také odboráři, zejména kvůli finanční náročnosti pro dráhy, které budou muset udržovat nádražní budovy, ať už bude dopravcem po roce 2014 kdokoli, ale také kvůli údajným formálním pochybením při vypsání soutěže. Zatímco stížnost Abellia úřad zamítl, kvůli drážní námitce vydal předběžné opatření a dále se jí zabývá.

Rychlíkovou linku, kterou ministerstvo dopravy označuje jako R27, provozují dnes České dráhy. Cestující vozí v motorových vozech řady 843 a odpovídajících přívěsných vozech z druhé poloviny 90. let a také řídicích vozech rekonstruovaných v posledních letech. Soupravy nabízejí komfortní svezení díky velmi kvalitním podvozkům a pohodlným sedačkám, současně jim však chybí klimatizace a cestující musí nastupovat po schodech. Soupravy, které požaduje ministerstvo, naopak mají být klimatizované a nízkopodlažní, cestujícím nabídnou také občerstvení nebo zásuvky na drobnou elektroniku.