Most budějovicko-linecké „koňky“ je zase vidět

Dolní Dvořiště (Českokrumlovsko) – Pilíř mostu, který vznikl před 180 lety pro koněspřežnou železniční trať Budějovice–Linec, je novou příhraniční turistickou atrakcí. Turisté si konstrukci nedaleko Rybníka u Dolního Dvořiště mohou prohlédnout a také se po památce projít. Zpřístupněný most byl jedním ze dvou nejvyšších v českém úseku koněspřežky.

Most, který překonává až v desetimetrové výšce údolí nedaleko hranic s Rakouskem, zrekonstruovaly Lesy ČR, kterým dnes patří. Oprava národní kulturní památky, která byla značně poničena v polovině minulého století kvůli stavbě cesty, začala předloni. Stavaři se soustředili na zachovalou polovinu mostu, druhou se rozhodli neobnovovat. Přesto je výsledek výrazný. „Most byl zarostlý, skrytý před zraky kolemjdoucích, prakticky vůbec nebyl vidět. V roce 2010 jsme odstranili dřeviny na mostě i náspu, potom se provedl historický průzkum, na jeho základě byl vyhotoven projekt a následně ve výběrovém řízení byla vybrána firma, která zrealizovala rekonstrukci pod dohledem památkového ústavu,“ popsal lesní správce Martin Honetschläfer.

Lesy ČR nechaly dozdít opěrnou zeď mostního pilíře, vyspárovat ji a zakonzervovat. Na vrcholu byla vybudována vyhlídka. Oprava starého železničního mostu stála podle mluvčího Lesů ČR Zbyňka Boublíka zhruba 1,5 milionu korun.

Replika vozu koněspřežné železnice v muzeu v Kerschbaumu
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Nedaleko mostu vede naučná stezka věnovaná historii koněspřežné železnice – první dráhy v kontinentální Evropě. Zpřístupněný most je jejím novým vrcholem. Ačkoli se podobných staveb dochovalo více, jsou většinou špatně přístupné. K mostu u Dolního Dvořiště naopak vede lesní cesta.

Koněspřežná železnice z Českých Budějovic do Lince byla v plném provozu mezi lety 1832 a 1868, první vlak tažený koňmi ovšem po nejstarším úseku jel již v roce 1828. Od 70. let minulého století jsou všechny dochované stavby související s „koňkou“ národními kulturními památkami. Věnováno jí je i několik muzeí, to nejzajímavější – s replikou původního vozu jezdící po obnoveném úseku trati – leží u hranic v rakouském Kerchbaumu.