Kontaminované nádraží brání stavbě obchvatu

Liberec - V České Lípě po osmi letech zkrachovalo další jednání o odkupu nevyužívaného železničního nádraží. Město o něj zájem má, požadovaná cena šedesát šest milionů je ale podle radnice příliš vysoká. České dráhy si za částkou stojí. Město pozemky potřebuje pro výstavbu obchvatu, který má odvést velkou část dopravy z centra.

Auta z centra České Lípy hned tak nezmizí. Plánovaný obchvat totiž zatím dál zůstává jen na papíře. Město potřebuje k jeho výstavbě pozemky pod nevyužívaným železničním nádražím. Jednání s Českými drahami ale zatím nikam nevedla. „Je důležité, aby ty pozemky vlastnilo město a samo si rozhodlo, jaké stavby a budovy se tam budou nacházet,“ říká místostarosta České Lípy Jiří Kočandrle. 

České dráhy chtějí za nádraží šedesát šest milionů korun. Jenže podle města je to příliš, protože prý v ceně nejsou zahrnuty další náklady, které s nádražím bude Česká Lípa mít. Jde hlavně o ekologickou očistu. „Téměř sto let se tam provozovalo nádraží, z toho padesát let nádraží nákladní. Vozil se tudy uran, takže ta země bude určitě kontaminovaná. Byla tam i zásoba oleje,“ popisuje situaci opoziční zastupitelka České Lípy Jana Rychtaříková. „Parní lokomotivy měly ztrátové mazání, čtyři litry oleje na sto kilometrů. Prostým odhadem tak můžeme říct, že tam jsou v zemi možná až desítky tun ropných látek,“ doplňuje Jiří Kočandrle.  

České dráhy ale o snížení ceny nechtějí ani slyšet. Hodnotu nádraží a přilehlých pozemků stanovil odborný znalec. A pod jeho posudek prý dopravce jít nemůže. „Měli jsme několik možností, například prodej pozemků postupně či splátkový kalendář a nadále budeme jednat o možnosti realizovat tento prodej,“ tlumočí stanovisko ČD jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Město chce staré nádraží koupit od roku 2004. Od té doby proběhla již tři kola jednání, ale bez výsledku.