Tramvajové muzeum bude prodělečné, varují Liberec auditoři

Liberec – Auditoři, kteří zkoumali hospodaření libereckého dopravního podniku, ostře kritizovali plán na vytvoření tramvajového muzea. Nejenže má být nákladný vznik expozice plánované na liberecké výstaviště, navíc si muzeum nevydělá na svůj provoz. Město se ale muzea, které se stane domovem historických tramvají zatím odstavených ve vozovně a představí pozoruhodnou historii liberecko-jabloneckého provozu, nechce vzdát.

Stavba muzea – expoziční haly, vestibulu a restaurace – bude dopravní podnik stát 15 milionů korun, zbylých 75 milionů pokryje evropská dotace. Auditorům se přesto taková částka nelíbí a tím více kritizují další náklady, které jsou s plánovaným muzeem spojeny. Expozice si na sebe prý nevydělá a její provoz bude dále zatěžovat rozpočet zadluženého podniku minimálně milionem ročně. „Projekt považuje za nedůvodnou zátěž, která ve svém důsledku přispěje ke zvýšení zadluženosti společnosti a ke zhoršení výsledku hospodaření,“ stojí v auditu.

Náměstek primátorky Lukáš Martin upozornil, že město ví o nákladech, které budou na provozování muzea potřeba. Vedení města a tedy i dopravní podnik si ale muzeum přeje a přes názor auditorů nechtějí měnit plány, tramvajová expozice je pro něj prioritou. „Takový je závěr představenstva. Představenstvo je nejvyšším orgánem dopravního podniku a ředitel a management je povinen se jeho úkoly řídit,“ zdůraznila mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Martina Poršová. Tramvajovým muzeem se Liberec zařadí po bok Prahy. Žádné jiné město nemá muzejní expozici věnovanou historii MHD, která by byla volně přístupná.

Městská opozice naopak muzeum nechce. Bohatá historie libereckých tramvají bledne ve srovnání s dluhy, které dopravní podnik má – jsou 300milionové. „Město bude dotovat ztrátu další příspěvkové organizace,“ řekl opoziční zastupitel Jan Korytář.

DPMLJ ale bude šetřit. Muzeum sice pravděpodobně vznikne, zato začne firma omezovat dálkovou autobusovou linku Liberec–Praha.

Tramvaje v Liberci jezdí od roku 1897, z dosud existujících provozů je po Brně, Praze a Ostravě nejstarší, mezi elektrickými provozy dokonce druhý nejstarší. Dopravní podnik vlastní zhruba desítku historických vozidel včetně tří provozních. Lidé je ale obvykle nespatří, muzeum to má změnit.