OREDO přišlo o šéfa, s nepovedenou optimalizací chce kraj skoncovat

Pardubice – Vedení společnosti OREDO, která organizuje veřejnou dopravu v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, doplatilo na loňské změny v dopravě. S jízdním řádem pro rok 2012 došlo k tzv. optimalizaci, na jejíž výsledky si lidé stěžují dodnes. Kraji potom namísto slibovaných úspor vzrostly náklady na regionální dopravu o 70 milionů. Nová vedení obou krajů už se dohodla, že vyhodí ředitele OREDO Vladimíra Záleského, po „osiřelé“ firmě potom žádají Pardubičtí rychlou nápravu.

Ačkoli ve vedení Pardubického kraje zůstávají zástupci podobných stran jako před volbami, voličům docela nedávno slíbili, že se zasadí o zlepšení veřejné dopravy. Teď se do toho pouštějí, zatím odvolali ředitele firmy OREDO, která loňskou změnu připravila. Pardubický hejtman Martin Netolický hovoří o manažerském selhání, odvolaný ředitel Vladimír Záleský se nechce vyjadřovat.

Minulé vedení regionu u něj objednalo tzv. optimalizaci – výsledkem bylo rozsáhlé rušení vlaků na vedlejších tratích, problematické jízdní řády autobusů, které řidiči nestíhali dodržovat, a také více přestupů mezi vlaky a autobusy. I když se jízdní řády v létě změnily a zpoždění vymizela, lidé si stále ve velkém stěžují. „Lidi, kteří dojíždějí do zaměstnání nebo i za doktorem, protože teď máme všechno na úřad práce do Přelouče, je to potom pro ně na celý den. Četnost dopravy se snížila,“ poukázal místostarosta Chvaletic Petr Sotona.

Krajský úřad teď slibuje zlepšení. „Chceme, aby tyto věci byly projednány osobně s dotčenými zástupci obcí,“ řekl vedoucí odboru dopravy Ladislav Umbraun. Kromě zlepšení dopravní obslužnosti se kraj zaměří i na hospodaření OREDO. Podle dostupných informací se ve firmě měly proplácet neúměrně vysoké odměny.

Optimalizaci dopravy prosadil Pardubický kraj prostřednictvím firmy OREDO navzdory ostrým protestům. Ty se týkaly zejména rušení lokálek – objednávka osobní dopravy byla zrušena například mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi nebo na několika tratích na Králicku. Nahrazeny byly autobusovou dopravu, u které se ale okamžitě objevily špatně sestavené jízdní řády. Vozy se na cestě zpožďovaly a ujížděly jim přípoje. Jízdní řády připravené OREDO začaly platit loni v prosinci, měnily se v lednu, dubnu a červnu.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)