Liberecký kraj zrušil tendr, údržbu silnic znovu přidělil své firmě

Liberec – O údržbu silnic v Libereckém kraji se bude v příštích dvou letech starat krajem ovládaná společnost Silnice LK. Vedení kraje původně vypsalo tendr, ve kterém se měly Silnice LK utkat s dalšími firmami. Kvůli kritice opozice, podle které byl ušit na míru právě Silnicím LK, ale i výtkám dalších účastníků ho ale zrušilo. Krajská společnost tak nakonec dostala půlmiliardovou zakázku bez veřejné soutěže na základě příkazní smlouvy.

Myšlenky na výběr správce silnic II. a III. třídy prostřednictvím soutěže se Liberecký kraj nevzdává. Připraví ji ale již nové vedení kraje. Nová smlouva kraje se společností Silnice LK prodloužila stávající kontrakt do konce dubna 2015, nový správce tak bude potřeba až za dva a půl roku. „Je třeba vypsat zakázku s co největším předstihem, protože když se někdo odvolá, celé se to neúměrně protahuje,“ podotkl končící radní pro dopravu Martin Sepp. Současně upozornil, že se kraj rozhodoval, zda smlouvu prodlouží o rok, nebo o tři roky, aby ji nakonec prodloužil o dvě léta.

Nakonec zrušenou soutěž na správu silnic na deset let za 2,25 miliardy korun vypsal Liberecký kraj v březnu, ještě než začala platit novela zpřísňující podmínky pro zadávání veřejných zakázek. Tehdejší opozice podobu tendru kritizovala, tvrdila, že zakázka vypadá šitá na míru krajské akciové společnosti Silnice LK. „Hrozilo, že to odradí případné další zájemce a kraj pak za údržbu komunikací zaplatí mnohem víc, než by bylo nutné,“ řekl tehdy lídr Starostů pro Liberecký kraj Martin Půta.

Kraj nakonec přiznal, že jsou v tendru nejasnosti týkající se hodnotících kritérií, úřad také nebyl schopen specifikovat požadavky na zajištění dispečinku. „Mohlo by se stát, že bychom vysoutěžili řešení, které nebude kompatibilní s údržbou a nastavením dispečinku na silnicích I. tříd,“ vysvětlil Martin Sepp. Soutěž tak nakonec byla zrušena.

Liberecký kraj vlastní 2 100 kilometrů silnic druhých a třetích tříd, na jejich správu, opravy a údržbu dává ročně zhruba 300 milionů korun. O silnice se ještě loni starala příspěvková organizace Krajská správa silnic. Od letošního ledna je však jen servisní organizací a práce fyzicky převzala nová akciová společnost Silnice LK, kterou kraj navzdory obavám opozice z výprodeje majetku loni založil. Podle Seppa je to výhodnější z pohledu daní a také efektivnější.