D1 vede až na hranice, ale zatím jen pro osobní auta

Bohumín – První dálnice z Česka do Polska zahajuje provoz. Nový úsek dnes slavnostně otevřeli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), státu a stavebních firem. Řidiči poprvé projeli přes dálniční přechod Bohumín a po přilehlých úsecích dálnic D1 a A1. Dálnice je na české straně už několik měsíců dokončena, kvůli zdržení při stavbě mostu v Polsku ale museli řidiči čekat. Protože most ještě není hotov a je nařízena objížďka, bude česko-polské dálniční spojení zatím sloužit pouze osobní dopravě, vozidla nad 3,5 tuny ještě musí jezdit po jiných silnicích.

Kamiony na silnicích ve slezském pohraničí ještě zůstávají, ale vše je na dobré cestě. Dálniční úsek D1 Bohumín – státní hranice a navazující dálnice v Polsku se otevírá, ačkoli je zatím určen pouze osobním automobilům. Na ně čeká za hranicemi desetikilometrová objížďka v úseku Mszana–Swierklany. „Předpoklad, kdy dálnice bude plně zprovozněna i pro kamionovou dopravu – což je velmi důležité pro Bohumín – bude v průběhu příštího roku,“ sdělil ministr dopravy Pavel Dobeš při slavnostním otevírání českého úseku dálnice. Původně plánovali polští silničáři otevřít dálnici do Česka letos v první pololetí, aby již sloužila turistům mířícím na fotbalový šampionát.

S otevřením příhraničního úseku je hotova někdejší dálnice D47, která měla vést od Lipníku nad Bečvou na hranice k Bohumínu. „Hraniční úsek dálnice u Bohumína je zároveň poslední stavbou v rámci projektu dálnice D47. Jeho první úsek v délce 17 km byl otevřen v roce 2007 v části Ostrava–Bohumín a nyní je zprovozněno celých 80 km,“ shrnul generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Označení D47 však nakonec mají nové dálniční úseky pouze během stavby, v okamžiku uvedení do provozu se stávají součástí dálnice D1, která vede z Prahy k Bohumínu a stále jí chybí dva úseky v okolí Přerova.

V Bohumíně se otevírá čtvrtý český hraniční přechod. Nejstarší vznikl s rozdělením Československa v roce 1993 na brněnsko-bratislavské dálnici D2, druhý v roce 1997 na pražsko-norimberské dálnici D5/A6 a dosud poslední je v provozu od roku 2006 na pražsko-drážďanské dálnici D8/A17. Spojení dálnic D1 a A1 má propojit tři největší česká města Prahu, Brno a Ostravu s Katovicemi, Lodží a Gdaňskem. Po dokončení opožděného dálničního mostu bude možné dojet z českých hranic po polských dálnicích například také do Krakova a Vratislavi.