Na opuštěnou trať u Zábřehu přijela parní lokomotiva

Zábřeh (Šumpersko) – Krátký úsek kolejí, který připomíná původní trasu olomoucko-pražské dráhy u Zábřehu přeloženou v roce 2006, ozdobila parní lokomotiva. K památníku trati ji pořídila zábřežská radnice, a 62 let starý stroj tak zachránila před hrozícím sešrotováním.

Lokomotiva typu CS 500 umístěná dnes na památník původní trati Severní státní dráhy po hlavním tahu paradoxně nikdy nejezdila. Jde o tzv. průmyslovou lokomotivu, plzeňská Škoda tento typ vyráběla například pro podnikové vlečky. Po vyřazení v 80. letech dlouho stála na památníku u nádraží v Lysé nad Labem, ale tam už ji nechtěli, a tak měla jít do šrotu. Zachránili ji však zábřežští obyvatelé a učinili ze stroje označeného jako 317.053 dominantu pomníku věnovaného vzniku asi nejvýznamnější trati v českých zemích. „Dali jsme si takový cíl, že tu lokomotivu musíme získat,“ vzpomněl na počátky usílí o parní lokomotivu zábřežský místostarosta Karel Crhonek.

Přivezením lokomotivy však práce nekončí – spíš začíná. Mezi Zábřehem a Lupěným by měl na jaře vzniknout malý železniční skanzen, ke kolejím a lokomotivě tak mají přibýt závory i návěstidlo. Navíc má lokomotiva dostat nový nátěr. „Bude to taková úcta k historii železnice a vůbec našim předkům,“ podotkl Karel Crhonek.

Železniční trať u Zábřeha byla otevřena v srpnu 1845. Po 151 letech provozu však po původní trase vlaky jezdit přestaly. V rámci rekonstrukce II. tranzitního železničního koridoru vznikla mezi Českou Třebovou a Zábřehem řada přeložek, nová trať je v provozu od roku 2006. Část původního náspu dnes slouží jako cyklostezka.

Původní trasa olomoucko-pražské dráhy
Původní trasa olomoucko-pražské dráhy