Elektronické aukce nejsou bezchybné

České Budějovice - Dodavatel hygienických potřeb si stěžuje na výběrové řízení České správy sociálního zabezpečení. Elektronicky soutěžila dodávky zboží za víc než sto tisíc. Po ukončení ale tendr kvůli chybě zrušila a vyhlásila znovu, dopadl ale jinak. Podle úřadu vše proběhlo korektně.

Firma měla zásobit všechny krajské pobočky České správy sociálního zabezpečení hygienickými potřebami v objemu desítek tisíc korun. Obdržela protokol o tom, že soutěž vyhrála. A po telefonické domluvě se zaměstnankyní správy zboží objednala. „Bylo mi přislíbeno, že bude příští týden vystavena objednávka. Já jsem musel zboží objednat, protože zásobovat celý kraj je složitý logistický výkon,“ popisuje vzniklou situaci vedoucí pobočky firmy Josef Uváčik.  

Během čtyřiadvaceti hodin ale bylo výběrové řízení zrušeno. „Já jsem se to dozvěděl náhodou na internetu, nikdo mi kvůli zrušenému tendru nezavolal,“ zlobí se Josef Uváčik.  

Podle České správy sociálního zabezpečení ale k žádnému pochybení nedošlo. „Vítězi zadavatel nepředložil ani objednávku ani smlouvu, na základě kterých vzniká obchodní vztah. Zadávací řízení může zadavatel zrušit kdykoli do doby uzavření smlouvy, vždy však musí uvést odůvodnění,“ vysvětluje postoj České správy sociálního zabezpečení její mluvčí Jana Buraňová.  

Tím byla chyba v datu. Jiný uvedl zadavatel ve výzvě a jiný v zadávacích dokumentech. Nově vypsané výběrové řízení nakonec vyhrála jiná firma. „Tím, že zadavatel umožnil soutěžit i dalším uchazečům, ušetřil 10 % z ceny původně nabízené,“ informuje Jana Buraňová. 

Podle ministerstva jsou elektronické aukce dlouhodobě bezproblémové. „V rámci toho množství aukcí, které se realizují, je chyb minimum,“ potvrzuje mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková. 

Pokud se účastníci výběrového řízení cítí poškozeni, mohou se obrátit na antimonopolní úřad, který veřejné zakázky prošetřuje.