Nejkrásnější nádraží? Přece to opavské!

Opava/Praha – Železniční stanice Opava-východ zvítězila v letošním ročníku ankety Nejkrásnější nádraží. Hlasující ho vybrali z deseti nominovaných stanic a zastávek. Zvláštní ceny získala nádraží v Nemilkově a Mnichovicích.

Nádraží Opava-východ vzniklo v roce 1851 na konci trati z Ostravy, kterou postavila Severní dráha císaře Ferdinanda jako odbočnou od svého hlavního tahu z Vídně do Krakova. Trať samotná byla otevřena v roce 1855. Ačkoli o 40 let později vznikla spojka, která propojila opavské východní a západní nádraží a ze stanice Opava-východ učinila netitulované hlavní městské nádraží, zůstalo nádraží na samém konci trati (nejde však o tzv. hlavovou stanici, jako je Masarykovo nádraží v Praze) – obě trati se spojují na jejím východním záhlaví.

Nádražní budova vznikla podle návrhu architekta Ernesta Ehrenhause v pozdně klasicistním slohu. Chlubí se bohatě zdobeným interiérem, který zvýraznila nedávná rekonstrukce. Při ní ovšem budova dostala také nový digitální informační systém, navíc ji „obklíčily“ zastřešené perony.

Deset nádraží, z nich dvě pohádková

Nejkrásnější nádraží vybíralo přes osm tisíc lidí. Do finálové ankety byly kromě opavského východního nádraží nominovány stanice a zastávky Bělá nad Radbuzou, Česká Třebová, Jindřichův Hradec, Luhačovice, Mariánské Lázně, Mnichovice, Nemilkov, Šumperk a Telč.

Dvě z nich – zastávka Mnichovice na trati Praha–Benešov a nádraží v Nemilkově na trati Domažlice–Horažďovice – získaly zvláštní ocenění pro pohádková nádraží.

V soutěži Nejkrásnější nádraží získaly Mnichovice cenu pro pohádkové nádraží
Zdroj: ČTK
Autor: Tomáš Jůnek

Anketu Nejkrásnější nádraží uspořádalo sdružení Entente Florale CZ již pošesté. Opava-východ se tak zařadila po bok Ostroměře, Trutnova hl. n., Zahrádek u České Lípy, Chocně a Uherského Hradiště. Hlasující tak vždy dali přednost stanicím s výraznými historickými budovami. Zvláštní ocenění získala v minulých letech například nádraží v Davli či Vlašimi nebo zastávka Kaproun.

Letošní ročník ankety přinesl zásadní změnu. Nejkrásnější nádraží se vybíralo až na podzim, zatímco v minulých letech byl vítěz vyhlášen již na jaře.