Praha bude pokračovat v přípravě trasy metra D

Praha - Praha bude pokračovat v přípravě nové trasy metra D do Písnice. Na rozdíl od původních plánů bude metro technologicky podobné současným trasám. Výstavba i provoz by se tak mohly o několik miliard zlevnit. O pokračování příprav a technologické podobě metra rozhodla rada hlavního města.

Praha chce najednou postavit asi osmikilometrový úsek Pankrác až Depo Písnice. Zatím není jasné, jestli bude na Pankráci vybudována přestupní stanice a trasa do Písnice bude samostatnou trasou, nebo bude z Pankráce jen odbočkou současné trasy C. Konečné rozhodnutí by mělo podle mluvčí pražského magistrátu Terezy Králové padnout v příštím roce. Od tohoto rozhodnutí se budou také odvíjet náklady na výstavbu úseku. Pohybovat by se mohly zhruba od 24,69 do 28,98 miliardy korun. Praha by na stavbu chtěla získat v příštím programovacím období peníze z EU.

Projektovou přípravu pro Dopravní podnik hlavního města Prahy má na starost společnost Metroprojekt, inženýrský dohled pak firma Inženýring dopravních staveb (IDS). Uzavřené smlouvy nelze podle materiálu, kterým se zabývala rada hlavního města, ze strany dopravního podniku snadno vypovědět. Pokud by Praha zastavila práce na přípravě metra D, mohlo by to vyvrcholit soudními spory s dodavateli. „Výše případných škod vzniklých jednostranným odstoupením dopravního podniku od platných smluv by byla značná,“ uvádí se v materiálu.

Výstavba by mohla začít v roce 2015

Podle odhadů Metroprojektu by výstavba mohla začít v roce 2015. Na další přípravu by Praha měla dát příští rok 193 milionů korun. Ve schváleném rozpočtu metropole na příští rok ale na tyto účely nejsou žádné peníze. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá i s úsekem od Pankráce k náměstí Míru.

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů. Měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů, Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Pokud bude vybudována jen od Pankráce na jih, nenabídne ale dopravní variantu k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit. Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola, které by mělo být hotové v roce 2014.