Dostavba D8 pokračuje, aktivisté tentokrát u soudu neuspěli

Ústí nad Labem – Na rozdíl od léta tentokrát krajský soud v Ústí nad Labem už nezastavil dostavbu dálnice D8 v úseku Lovosice–Řehlovice. Ekologické sdružení se žalobou chtělo domoci zrušení stavebního povolení. V červnu s podobnou stížností u soudu uspělo, povolení přestalo být pravomocné a práce se potom na měsíc zastavily. I tentokrát sice soud dal ekologům částečně za pravdu, ale na stavbu samotnou by jeho závěr neměl mít vliv.

Soud dal aktivistům za pravdu v jednom ze tří bodů a vrátil ústeckému krajskému úřadu územní rozhodnutí, které mají úředníci dopracovat. Stavební povolení přesto zůstává v platnosti a stavba, která po letní přestávce začala koncem srpna, tak může pokračovat.

Stane dálnice před dalším soudem?

Aktivisty, kteří se dlouhodobě snaží dostavbě dálnice ve zvolené trase zabránit, rozhodnutí zklamalo. „Myslím, že soudní moc vyhověla výkonné moci. Řekli, že my jsme měli zčásti pravdu, nicméně dálnice se bude stavět dál,“ řekl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. „Územní rozhodnutí se už vydávat nemusí, neproběhne tedy ani žádné nové hodnocení vlivu na životní prostředí,“ odkázal potom Patrik na jádro sporu – posudek o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), který vznikl v roce 1995 a podle ekologických organizací nebyl dostatečný.

Ředitelství silnic a dálnic naopak verdikt potěšil. I když severočeští krajští úředníci dostali zpět územní rozhodnutí, samotné stavební povolení soud nezrušil. „Stavební povolení je platné, což ŘSD umožňuje pokračovat v plnohodnotné realizaci celého, dosud nedokončeného úseku dálnice,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Žalobu podala Společnost ochránců životního prostředí a ta se přes neúspěch u krajského soudu nechce vzdát. Miroslav Patrik oznámil, že zvažuje kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Podat ji mohou všichni účastníci řízení během příštích dvou týdnů.

Roční boj je u konce

Spor o necelých pět kilometrů dálnice D8 v Českém středohoří byl jedním z velkých dopravních témat (nejen) letošního roku. Na konci dubna konečně začalo platit silničáři vytoužené a aktivisty proklínané stavební povolení, když krajský úřad Ústeckého kraje zamítl poslední odvolání. V květnu stavba začala. Společnost ochránců životního prostředí se ale obrátila na soud, který v červenci zrušil platnost zamítnutí odvolání proti stavebnímu povolení. Znamenalo to, že stavební povolení rázem bylo nepravomocné, úředníci se s odvoláním znovu museli vypořádat, zatímco na dělníky čekal úkol stavbu zakonzervovat a opustit. V srpnu bylo odvolání znovu zamítnuto a stavební povolení zpravomocněno, aktivisté se ale opět obrátili na soud. Ten jim tentokrát nevyhověl.

Ačkoli není vyloučeno, že se soudy ještě budou stavbou dálnice zabývat, nejspíš už ji nestihnou zastavit. Již v listopadu silničáři hlásili, že je hotová většina ze sporného pětikilometrového úseku, jehož rozestavěnost neumožňuje otevřít celou 12kilometrovou stavbu Lovosice–Řehlovice. Otevření posledního zbývajícího úseku D8 je ale naplánováno až na přelom let 2014 a 2015.