Plzeň vyřadila poslední starý kloubový trolejbus

Plzeň – „Omládli jsme!“ mohou po krátké době opět zvolat vozidla Plzeňských městských dopravních podniků. Po vyřazení poslední nerekonstruované tramvaje typu Tatra T3 firma vyřadila také poslední kloubový trolejbus s vysokou podlahou. Jejich provoz uzavřel vůz číslo 473 typu Škoda 15TrM. V případě trolejbusového vozového parku ale nejde o tak zásadní přelom, ulice stále brázdí vozy typu 14Tr, které představují krátkou verzi vyřazených „patnáctek“.

Typ 15Tr od Škody Ostrov znamenal významný milník konstrukce československých trolejbusů. Byly to první sériově vyráběné kloubové trolejbusy, kterými jejich výrobce vyřešil dlouhodobé potíže s kapacitou těchto vozidel, která se do té doby musela řešit vleky. Prototypy vozu pro 145 cestujících vznikly již v roce 1983, krátce po zahájení výroby krátkého typu 14Tr. Sériová výroba začala až v roce 1988, do Plzně přicházely v letech 1991 až 1996. Vůz číslo 473, který v provozu vydržel jako poslední, vznikl v posledním roce tohoto období. Městské dopravní podniky zakoupily osmnáct vozidel 15Tr, z nich třináct již bylo modernizované varianty 15TrM s novými čely, lepším vybavením interiéru a méně hlučnými nápravami.

Plzeň ale zdaleka nebylo jediné město, kde tyto trolejbusy jezdily – a vesměs dodnes jezdí. V různých variantách se dostaly do většiny českých měst s trolejbusovým provozem – například do Brna, Hradce Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem či Teplic – ale také za hranice, využívají je cestující například i v San Franciscu. Největší ohlas ale měl typ 15Tr pravděpodobně v někdejším Sovětském svazu. „Kloubový trolejbus typu Škoda 15Tr měl obě zadní nápravy hnané stejnosměrnými elektrickými motory a díky tomu byly jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu anebo za náledí vynikající,“ podotkl Zdeněk Kresa z plzeňský dopravních podniků.

Zatím jediným českým městem, které vyřadilo vozidla 15Tr, byl Hradec Králové. Plzeň se k němu nyní přidává, když se jí podařilo všechny staré kloubové trolejbusy nahradit novějšími vozidly nakupovanými od roku 2007. Městské dopravní podniky se tak zařadily k největším modernizátorům letošního roku. V listopadu totiž naposled do provozu zasáhla tramvaj typu T3 v továrním provedení. Vozy této konstrukce ve městě sice stále jezdí, ale jsou všechny po rekonstrukci.