Vlakem do Berouna po povrchu, nebo tunelem?

Beroun - Beroun se pře s krajským úřadem o tom, kudy povede nový železniční koridor. Zatímco město prosazuje trať v tunelu, kraj ji do plánů zakreslil na povrchu. O tom, která varianta bude konečná, rozhodne až ministerstvo dopravy.

Z Prahy do Berouna zatím vede stará a pomalá železnice. Její časté závady způsobují zpoždění a navýšit její kapacitu už nelze. Město proto považuje za nutné postavit novou vysokorychlostní trať. 

Obyvatelé Berouna se bojí zničení přírody

Původně měl z pražského Smíchova až do Berouna vést jeden dlouhý tunel za 48 miliard korun. „Z hlediska ekonomické efektivity by bylo velmi problematické pro Česko takový tunel zafinancovat, proto z toho důvodu sledujeme i další varianty,“ vysvětlil ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna.

Úředníci kraje zakreslili nový koridor pro vysokorychlostní trať na území města Berouna souběžně s dálnicí D5. Města na Berounsku se ale s takovou variantou smířit nehodlají. Bojí se zničení přírody a zhoršení životních podmínek. A tak dál prosazují tunel, alespoň na území Berouna, Králova Dvora a Bavoryně. „Město Beroun se chce bránit, protože mnoho let proti povrchové variantě bojuje, proto rozhodli zastupitelé města, že podáme žalobu ke krajskému soudu,“ řekla vedoucí odboru územního plánování v Berouně Dana Vilhelmová.

Správa železniční dopravní cesty má teď za úkol osm návrhů porovnat. Odborníci pak vyberou jedno definitivní řešení koridoru.