Brněnská MHD jezdí jinak. DPMB chce ušetřit 50 milionů

Brno – Kvůli nutným úsporám nechal brněnský magistrát omezit městskou hromadnou dopravu. Změny se týkají 29 linek – denních i nočních. Většinou dochází k rušení částí tras, v několika případech i celých linek. Některé zrušené spoje ale budou nahrazeny posílením dalších linek. Ke změnám dovedly brněnský dopravní podnik rozpočtové škrty – letos dostane od města za své služby o 50 milionů korun méně.

Omezení dosedají i na tramvajovou dopravu. Zcela zrušeny jsou linky 7 a 13, čímž se snižuje počet brněnských tramvajových linek na pouhých jedenáct – polovinu oproti stavu z roku 1994. Organizátoři dopravy ale ubezpečují, že v centrálních částech města lidé zrušení dvou linek nepoznají. „Za ty dvě zrušené linky 7 a 13 jsou výrazně posílené tramvajové linky 5 a 12. Například do Technologického parku, kam jezdila souběžně dvanáctka s třináctkou, dnes jezdí pouze linka 12, ale jezdí v intervalech 3 až 4 minuty ve špičkách. Takže spoje linky 13 jsou plně nahrazeny novými spoji linky 12. Cestující se nemusí obávat, že na páteřních trasách tramvajové dopravy by ubylo spojů,“ zdůraznil vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Na některých dalších linkách zavádí dopravní podnik tzv. pásmový provoz – v plné trase jezdí pouze část spojů, zbylé mají trasu zkrácenou. Lidem, kteří jezdí z dosavadních konečných, se tak mohou i zdvojnásobit intervaly. „Podstatou změn byla snaha o zefektivnění jednotlivých trakcí dopravy. To znamená například tam, kde jela v souběhu tramvaj a autobus, tam jsme ponechali pouze tramvaj,“ řekl ředitel DPMB Miloš Havránek. Podle Jana Seitla případné nové přestupy přidají k jízdní době nanejvýš pět minut.

První náměstek brněnského primátora Robert Kotzian potom upozornil, že omezení dopravy se na některých místech může zdát větší, než ve skutečnosti je. „Například si neuvědomovali souvislosti s tím, že po městě jezdí celá řada linek integrované dopravy Jihomoravského kraje,“ odkázal náměstek nespokojené cestující na regionální autobusy či železnici.

Video Rozhovor s M. Havránkem a J. Seitlem
video

Rozhovor s M. Havránkem a J. Seitlem

Po velkých protestech v Brně musel objednatel dopravy firma KORDIS ustoupit od části svých plánů, které se týkaly nočních rozjezdů. Nakonec se v noční MHD nebude platit zvýšené jízdné, ale škrty některých spojů přesto nastanou. Linky 89–99 (nově označené jako N89–N99) budou o víkendech jezdit déle a budou suplovat i ranní provoz. Noční rozjezdy tak o sobotách, nedělích a svátcích potrvají až do 7 hodin ráno. Během noci potom bude provoz částečně omezen. „Bude se vypouštět spoj ve 2:30 a 3:30,“ upřesnil vedoucí Odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Primátorský náměstek Robert Kotzian:

„Není cílem redukovat městskou hromadnou dopravu, cílem je udržet její financovatelnost v přijatelných mezích.“


Obavy, že kvůli změnám v MHD zesílí v Brně individuální automobilová doprava, odmítl ředitel Havránek. Změny se podle něj týkají pouze pěti procent spojů. „Neočekáváme, že by se naši cestující přesunuli do osobních vozidel či jiné formy dopravy. Myslíme si, že je to otázka toho, aby každý cestující našel svůj spoj,“ uvedl ředitel.

Přehled základních změn v brněnské MHD:

  • 3 (tramvaj) – zrušena v úseku Rakovecká–Ečerova
  • 5 (tramvaj) – výrazné posílení ve stávající trase
  • 6 (tramvaj) – v úseku Švermova – Starý Lískovec pojede v sedle pracovních dnů pouze každý druhý spoj
  • (tramvaj) – zrušena
  • 8 (tramvaj) – v úseku Novolíšeňská–Mifkova pojede v sedle pracovních dnů pouze každý druhý spoj
  • 9 (tramvaj) – změna trasy: Lesná – Jugoslávská – Moravské náměstí – Česká – Náměstí Svobody – Hlavní nádraží – Juliánov
  • 10 (tramvaj) – intervalu v pracovní dny z 10 na 20 min., v sedle z 30 na 60 minut
  • 11 (tramvaj) – změna trasy: Lesná – Jugoslávská – Malinovského náměstí – Česká – Bystrc, Rakovecká, linka trvale ukončena na Rakovecké
  • 12 (tramvaje) – výrazné posílení ve stávající trase
  • 13 (tramvaj) – zrušena
  • 29 (trolejbus) – zrušena
  • 30 (trolejbus) – od 17:00 do 18:00 prodloužen interval ze 6–7 minut na 10
  • 31 (trolejbus) – prodloužení intervalů v sedle pracovních dnů (20 minut), omezení spojů do Šlapanic mimo špičky pracovních dnů
  • 33 (trolejbus) – prodloužení intervalů v sedle pracovních dnů (8–12 minut), omezení spojů do Šlapanic mimo špičky pracovních dnů
  • 34 (trolejbus) – posílena v úseku Česká–Žabovřesky, od 17:00 do 18:00 prodloužen interval ze 6–7 minut na 10
  • 36 (trolejbus) – od 17:00 do 18:00 prodloužen interval ze 6–7 minut na 10
  • 37 (trolejbus) – některé spoje prodlouženy z Jírovcovy na Osovou
  • 43 (autobus) – zrušena v úseku Soběšice–Útěchov–(Vranov), náhrada linkou 57
  • 45 (autobus) – zrušena
  • 46 (autobus) – posílena v oblasti Lesné
  • 51 (autobus) – zrušení provozu v úseku Mendlovo náměstí – Zvonařka, v úseku Mendlovo náměstí – Barvičova náhrada trolejbusovou linkou 35 (ve špičce po 10 minutách místo současných 20)
  • 53 (autobus) – v nepracovních dnech prodloužen interval z 30 na 60 minut
  • 54 (autobus) – prodloužena z Ečerovy přes Rakoveckou do Přístaviště, posílení kapacity do sídliště Kamechy
  • 57 (autobus) – zrušena v úseku Tomkovo náměstí – Vozovna Husovice
  • 59 (autobus) – nová linka Komárov – Chrlice 
  • 63 (autobus) – zrušena 
  • 78 (autobus) – v oblasti Židenic a na sídlišti v Líšni a od Staré osady na Vinohrady odkloněna přes Dělnický dům a Malou Klajdovku

Zdroj: Tiskový odbor Magistrátu města Brna


Brněnský trolejbus
Brněnský trolejbus

Na změny se město již dlouho připravuje, ale jak život Brňanů skutečně úprava provozu změní, se teprve ukáže. „Je dobře, že ještě město nežije úplně plným všedním životem – jednak jsou prázdniny, jednak je to první pracovní den v novém roce, takže my naplno využijeme této doby a prostřednictvím informátorů, prostřednictvím všech ostatních nástrojů a médií, které máme k dispozici, budeme cestující informovat o změnách,“ řekl Miloš Havránek. S informátory se budou lidé na zastávkách setkávat v tomto a příštím týdnu.