Vlaky z Meziměstí do Polska přestanou jezdit

Meziměstí (Náchodsko) – Nákladní železniční dopravci ČD Cargo a PKP Cargo se domluvili na přerušení dopravy přes hraniční přechod Meziměstí. Rozlehlé hraniční nádraží tak může takřka osiřet, poslední mezistátní rychlíky odtud zmizely už před lety, takže už brzy může zbýt jen pár motoráků z vnitrozemí denně. Proti dohodě dopravních firem se ale zvedl odpor hned na několika frontách. Protestují odboráři a stejně tak i meziměstská radnice. Starostka se podivuje i tomu, že dopravci město o svém rozhodnutí neuvědomili.

Když v roce 1875 otevírala Společnost státní dráhy velké pohraniční nádraží v Meziměstí, jistě si nikdo z přítomných nepředstavoval, že po necelých 130 letech odbude veškerý ruch ve stanici pár motoráčků denně. Rozhodnutí nákladních dopravců z Česka i Polska tomu ale nasvědčuje – poté, co před deseti lety přestaly přes Meziměstí jezdit mezistátní rychlíky, má je teď do zapomnění následovat i nákladní doprava. Mluvčí ČD Cargo Lada Hlaváčková ovšem ubezpečuje, že nejde o definitivní zánik: „Infrastruktura zůstává na obou stranách hranice plně zachována. Doprava vlaků je tedy možná a závisí na obchodní dohodě se zákazníky a vzájemné dohodě mezi dopravci.“

Radnice v českém i polském příhraničí stejně jako železniční odbory se však obávají, že už nikdy k žádné nové dohodě mezi dopravci nedojde a meziměstský hraniční přechod postupně zanikne tak jako mnoho dalších kdysi slavných přeshraničních tratí. Meziměstská starostka Eva Mücková potom poukazuje i na praktické hledisko přerušení provozu nákladních vlaků. „Je pro nás výhodnější, jestliže se náklady budou vozit po železnici, než aby nám tady jezdily po silnicích,“ říká. Pro zachování nákladních vlaků je i starosta polského Mieroszowa Andrzej Laszkiewicz.

Na obou stranách hranice také vznikly iniciativy za obnovení provozu osobních vlaků přes přechod, tak jako se to nedávno podařilo na přechodech Královec–Lubawka Harrachov – Szklarska Poreba.

Zatím ale provoz na česko-polských hranicích u Meziměstí umlkne, nákladní dopravci svůj verdikt nad meziměstským hraničním přechodem nechtějí měnit. „5. 4. je poslední den, kdy by měl být provoz podle jízdního řádu na přechodu Meziměstí–Mieroszow,“ upřesňuje Miroslav Bažant ze Společnosti přátel železnice Meziměstí.

Česko-polské železniční hraniční přechody

  • Černousy–Zawidow: pouze nákladní doprava
  • Harrachov – Szklarska Poreba: pouze regionální osobní doprava
  • Královec–Lubawka: pouze regionální osobní doprava
  • Meziměstí–Mieroszow: pouze nákladní doprava
  • Lichkov–Miedzylesie: regionální osobní a nákladní doprava
  • Mikulovice–Glucholazy – Jindřichov ve Slezsku: regionální osobní a nákladní doprava
  • Bohumín–Chalupki: dálková osobní a nákladní doprava
  • Petrovice u Karviné – Zebrzydowice: dálková osobní a nákladní doprava
  • Český Těšín – Cieszyn: pouze nákladní doprava