Západočeským silničářům dochází sůl – ledovka je nenasytná

Plzeň – Po loňské pauze, kdy byl v zimě sníh pouze na horách, zbělely letos opět i nížiny a silničářům začíná docházet posypová sůl. K její spotřebě přispívá hlavně ledovka. V Plzeňském kraji jí od října spotřebovali přes dvanáct tisíc tun a začali ji navážet z rezervních skladů. Pokud nepřestane mrznout a tvořit se ledovka a náledí, nejpozději na konci února sůl dojde. 

Spotřeba posypové soli je v zimních měsících obrovská. Jeden sypač uveze čtyři tuny, které spotřebuje zhruba po 25 kilometrech. V počasí, které panuje poslední dva týdny, kdy se často tvoří ledovka, musí údržbáři sypat silnice takřka nepřetržitě. „Protože do toho prší a ředí se to, tak se musí pořád solit,“ vysvětlil řidič posypového auta Karel Zdeněk. Podle Františka Řepíka z horažďovické silniční správy je při ledovce podstatně vyšší spotřeba soli, než když jsou silnice pokryty pouze sněhem.

V některých západočeských skladech zůstává už jen zlomek původních zásob soli, například v Přešticích, kde má hala silniční správy kapacitu 800 tun, zbývá 200 tun soli. Zatím ještě zbývají zásoby v rezervních skladech u Pačejova, kde jí bylo před zimou na deset tisíc tun. Teď ale denně rozváží potřebný posyp až dvacet velkých kamionů, za leden ubylo tři a půl tisíce tun. Správce pačejovského areálu společnost Agropa proto varuje, že při současné spotřebě nemusí sůl vydržet do konce zimy. „Současná zásoba soli je zhruba – pokud by toto počasí vydrželo – ještě na únor,“ řekl místopředseda představenstva firmy Jan Fridrich.

Podobně je na tom také Karlovarský kraj. I tady přesouvají silničáři sůl z velkých skladů do menších středisek. Zda v obou západočeských regionech sůl vydrží do konce zimy, rozhodne počasí v následujících čtrnácti dnech.