Pražští zastupitelé schválili přestavbu Buben

Praha – Změnu územního plánu, která umožní zástavbu bývalého seřazovacího nádraží a dílen v oblasti holešovických Buben, schválilo pražské zastupitelstvo. Opoziční zastupitelé sice upozorňovali na údajné nedostatky navržené změny územního plánu, radní Tomáš Hudeček ale nakonec přemluvil zastupitelstvo, že je historický železniční areál „jizvou na tváři Holešovic“ a je třeba s ním po letech váhání něco udělat. Někdejší drážní pozemky dnes náleží různým developerským firmám, které je chtějí zastavit kancelářemi, byty a obchody, ale například i koncertním sálem.

Bubenské nádraží s obřím kolejištěm a dílnami bylo zárodkem, kolem kterého se ve druhé polovině 19. století rozrostly původní osady Bubny a Holešovice do podoby moderních velkoměstských Holešovic. Nyní však jsou bývalé železniční plochy nepotřebé. Vedení hlavního města se proto rozhodlo, že Holešovice zbaví jejich nejstaršího jádra. Radnice Prahy 7 se opakovaně stavěla proti a několikrát návrh na změnu územního plánu neprošel ani městským zastupitelstvem. Tentokrát však už pražská rada svůj návrh prosadila. „Teď už se snad podaří s touto jizvou na tváři Holešovic něco udělat. A právě proto je nezbytná změna územního plánu, kterou bychom mohli přijmout snad v horizontu dvou let,“ řekl náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09), který návrh předkládal.

Opoziční zastupitelé ovšem i Hudečkův návrh kritizovali. Petr Šimůnek (KSČM) označil změnu za nekoncepční, podle něj také chybí dostatečné podklady pro dopravní obsluhu území. To však radní Hudeček odmítl a odkázal na dopravní studii, která byla k návrhu změny územního plánu zpracována. Podle ní má souběžně s dnešní Argentinskou ulicí vzniknout ještě Brazilská ulice jako bulvár nově zastavěného území, podstatný má být i nový severní vestibul stanice metra Vltavská. Součástí nové zástavby má být i čtvrté velké holešovické náměstí (vedle Strossmayerova, Ortenova a Letenského) před starou bubenskou nádražní budovou.

Na papíru do 2 let, skutečně až za 30 let

Že pražští zastupitelé povolili přípravu změny územního plánu v Holešovicích, neznamená, že se v nejbližší době na starém nádraží něco změní. Podle radního Hudečka má být změna hotova do dvou let, zatím ji město bude projednávat s Prahou 7 a místními obyvateli. Stavby mají začít po roce 2016, kompletní přestavba území by mohla podle Hudečkova odhadu trvat 15 až 30 let.


Nádraží Bubny
Nádraží Bubny

Změna územního plánu, kterou teď začne magistrát připravovat, se týká zhruba stohektarového území, vedení Prahy chce najít kompromis mezi plány jednotlivých developerů, kteří chtějí bývalé nádraží zastavět. Vytvořit chtějí byty, kanceláře i obchodní centrum stejně jako nový koncertní sál.

Bubenské nádraží vzniklo v roce 1850 v rámci nové železniční trati z Prahy na Drážďany. Jeho rozloha se ještě zvětšila o třináct let později, kdy své kolejiště přistavěla ještě Buštěhradská dráha. Postupně bylo do nádraží zaústěno i několik vleček – ze sousedních jatek nebo holešovického přístavu. Ústup nádraží ze slávy začal na přelomu 70. a 80. let se zánikem parní trakce na železnici, kdy přestaly být dílny potřeba. Současně se také někdejší průmyslové Holešovice začaly měnit na rezidenční čtvrť a zanikaly staré vlečky, proto již nebyla potřeba ani většina seřazovacích ploch. Význam nádraží dále snížilo otevření nové přeložky s holešovickým nádražím. Od 90. let je většina plochy opuštěná, železničáři dnes Bubny využívají především jako odstavné nádraží, jde ale jenom o zlomek původní plochy. Z okrajových částí opuštěného nádraží postupně zmizely koleje i některé historické nádražní budovy a na čas vznikl souvislý pás autobazarů. Dnes už jsou i ty pryč a plocha je z větší části opuštěná, čeká na nové využití. Současně ale také dodnes rozděluje Holešovice na dvě části.