Olomouc modernizuje tramvaje, budou z nejmladších v Česku

Olomouc – Dvě rekonstruované tramvaje, které v lednu vyjely do olomouckých ulic, předznamenaly letošní razantní modernizaci vozového parku městského dopravního podniku. Téměř za 400 milionů chce nakoupit čtrnáct nových tramvají, další čtyři starší – včetně dvou, které už jezdí – projdou rozsáhlou modernizací. Úplně nové tramvaje vyrazí na koleje v létě. Olomoucké tramvaje budou po letošní generační obměně jedny z nejmladších v Česku.

Mezi modernizovanými tramvajemi, které vznikají ze starých vozů T3, a těmi novými, které Dopravní podnik města Olomouce nakoupí pro novou trať na Nové Sady, budou na první pohled jenom drobné rozdíly. Vozy typu VarioLF, které budou jezdit na Nové Sady, ovšem budou obousměrné, dveře tak budou mít na obou stranách. „Tato vozidla umí, aniž by potřebovala točnu, trať obsloužit. Na konečné mohou vyjet obráceným směrem a bude se vystupovat na opačnou stranu,“ přiblížil náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach. Kabina řidiče však bude pouze na jednom konci, a tak bude třeba sestavovat z nových tramvají dvouvozové soupravy. Za každou novou tramvaj zaplatí olomoucký dopravní podnik 21 milionů korun. Peníze na ně však dostane z Bruselu.

Modernizovaná olomoucká tramvaj
Zdroj: ČT24

Nákup či zásadní modernizace téměř dvou desítek tramvají bude znamenat razantní proměnu tváře olomoucké MHD. Zatím tvoří dvě třetiny vozového parku původní nebo jen mírně modernizované tramvaje Tatra T3, nejstarším z nich je 45 let, průměrné stáří městských tramvají je téměř 22 let. Ke konci letošního roku už má být toto číslo mnohem nižší. „Budeme patřit k městům s nejmladším vozovým parkem v České republice. Odhaduji, že se dostaneme hluboko pod deset let stáří vozidel,“ uvedl náměstek Vlach.