Rychlejší jízdu na silnicích Moravskoslezský kraj ani policie nechce

Ostrava - Krajská policie spolu s hejtmanstvím Moravskoslezského kraje nesouhlasí s plánem ministerstva dopravy zvýšit povolenou rychlost na 110 kilometrů v hodině na pěti úsecích první třídy. Kraj upozorňuje mimo jiné na to, že po změně se můžou starší nákladní auta znovu objevit v centrech obcí, seznam úseků chce proto upravit.

Místo devadesátky o dvacet kilometrů rychleji. Ministerstvo dopravy chce řidičům povolit rychlejší jízdu na některých úsecích silnic I. třídy. Seznam tras v Moravskoslezském kraji se ale ani po půl roce jednání Prahy s Ostravou nezměnil. Ministerstvo dopravy stále počítá s tím, že by se stodesítkou mělo jezdit mezi Novým Jičínem a Příborem. Na silnici, kde protijedoucí směry oddělují pouze tenká lanová svodidla.

Tragické nehody tam sice ubyly, lana ale nákladním autům v přejetí do protisměru nezabrání. „Vnitřní jízdní pruh, tedy ten takzvaný rychlejší, je užší, než by měl být, proto bychom to za současného stavu nedoporučovali,“ uvedl Jiří Zlý, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Moravskoslezského kraje.

Ministerstvo dopravy výčet úseků označuje pouze za návrh. Pokud projdou parlamentem novely potřebných zákonů, nakonec o zvýšení rychlosti rozhodnou kraje.


Některé úseky by se naopal mohly dočkat snížení povolené rychlosti. O dvacet kilometrů pomaleji by se mělo jezdit například na R48 z Rychaltic do Českého Těšína a R56 z Frýdku-Místku do Ostravy. Zatím ale pouze teoreticky. Úředníci tvrdí, že pokud budou vyhovovat parametry, stotřicítku ponechají.

Úseky s možným zvýšením rychlosti
Zdroj: ČT24

S vyšší rychlostí i zákaz pomalých vozidel

Na nových úsecích kromě vyšší rychlosti přibyde ještě další změna. Stejně jako na dálnicích na nich bude platit zákaz jízdy pomalých vozidel, třeba traktorů nebo starých nákladních aut. „Když vyčleníme část dopravy, která nesplňuje podmínky pro provoz na rychlostních komunikacích, část vozidel budeme muset převést na stávající silnice druhých a třetích tříd,“ sdělil Ivo Muras, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu MS kraje. Na trase z Ostravy do Havířova by tak pomalá auta musela jezdit přes centra Bartovic a Šenova. To by mohlo být zásadní překážkou pro zvýšení rychlosti.

„Budou se hledat varianty, jestli je vůbec možné pro takzvaný pomalý provoz hledat nějaká jiná řešení například v podobě objízdných komunikací,“ uvedl Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy. Rychleji by se mělo začít jezdit v příštím roce. Zatím zřejmě bez dálniční známky, a to i na úsecích současných rychlostních silnic z Frýdku-Místku, kde je teď známka povinná.