O pozemcích pro silnici Liberec–Zittau rozhodne soud

Liberec – Povede někdy nová bezpečná silnice z Liberce až do Německa? Otázka je opět aktuální, Jitka Pourová, které stát vyvlastnil klíčový pozemek, se chce o půdu soudit. Plány Ředitelství silnic a dálnic dostavět silnici I/35 na hranice ještě letos se tak může velmi snadno proměnit v další dlouhé čekání.

Přeložka silnice I/35, kterou staví ŘSD mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Hrádkem nad Nisou, je sedmikilometrová a z větší části hotová. Na posledním úseku ale ještě nezačala stavba. Posledních pět let stát neúspěšně vyjednával o výkupu pozemků, nakonec se rozhodl vyvlastnit je. Úředníci tvrdí, že s nimi majitelka pozemků Jitka Pourová pět let vůbec nekomunikovala. Poté, co o půdu přišla, se však konečně ozvala – podala žalobu, kterou chce vyvlastnění zrušit. Stavba proto nyní čeká na soud.

ŘSD stále věří, že se podaří silnici dokončit ještě letos, předpokládá, že soud rozhodne v jeho prospěch. „Soud by se měl vyjádřit zhruba do konce března letošního roku, abychom stihli včas vše ještě v letošním roce,“ uvedla mluvčí státních silničářů Nina Ledvinová.

I kdyby to tak ale dopadlo, může se stará cesta v posledních letech své existence v síti státních silnic ještě proměnit v peklo. V novém totiž má být celý přeshraniční tah a polští cestáři se teď rozhodli, že svůj úsek otevřou již v létě. Řidičům však nezbude než rozestavěnou přeložku u Hrádku nad Nisou objet po původní úzké a klikaté I/35, které místy chybí krajnice, občas dokonce i středová dělící čára. „Dopravní intenzita na staré nevyhovující komunikaci se ještě zvýší,“ podotkl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

/*json*/{"map":{"lat":50.850174109832,"lng":14.899520874023,"zoom":12,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.843237371032,"lng":14.911880493164,"type":"28","description":"Trasa p\u0159elo\u017eky silnice I\/35"},{"lat":50.866428049929,"lng":14.848022460938,"type":"28","description":"Nov\u00fd p\u0159\u00edhrani\u010dn\u00ed \u00fasek I\/35 (dokon\u010den\u00fd, ale nezprovozn\u011bn\u00fd)"}],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":50.864532048838,"lng":14.850254058838},{"lat":50.86984065758,"lng":14.845705032349}]},{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":50.819655588373,"lng":14.934453964233},{"lat":50.833426628286,"lng":14.941320419312},{"lat":50.835107067621,"lng":14.939346313477},{"lat":50.843074778846,"lng":14.912996292114},{"lat":50.848602595318,"lng":14.894199371338},{"lat":50.854021387403,"lng":14.885444641113},{"lat":50.854238125992,"lng":14.86647605896}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Silnice I/35 zdaleka není jediná, kde se čeká na pozemky. Dodnes kvůli podobným sporům nevede dálnice D11 až do Hradce Králové, tahanice provázely například také stavbu D5. V opačné pozici než polští silničáři se potom ocitli ti čeští, když dostavěli dálnici D1 k bohumínskému hraničnímu přechodu. Na polské straně ještě dálnice nebyla dokončena, a tak řidiči čekali na otevření půl roku. Dodnes potom trvá v Polsku objížďka nedokončeného úseku nedaleko hranic.