Praha plánuje v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny

Praha - Nízkoemisní zóny by v Praze mohly vzniknout už v roce 2015. Omezily by vjezd do centra vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Město si v současnosti nechává zpracovat studii proveditelnosti. Zóny by pravděpodobně zahrnuly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Dan Kitwood

„O zavedení zóny bychom chtěli rozhodnout ještě v tomto volebním období tak, aby v roce 2015 mohla začít platit,“ řekl radní Radek Lohynský (ODS). Studie proveditelnosti by podle něj mohla být hotova zhruba do dvou měsíců.

Z prvních návrhů vyplývají dvě varianty rozsahu zóny:

První počítá se zavedením zóny především v území ohraničeném zhruba Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích. Na východě by území sahalo k magistrále, zahrnulo by zároveň část Vinohrad a Nuslí. Do zóny by ale nepatřily například Holešovice a Karlín.

Druhá varianta by území rozšířila více na východ, zóna by pak platila i v Libni, na Jarově, ve Strašnicích a Michli.


Zavedení zón by mělo zlepšit životní prostředí a snížit hustotu dopravy

Podle Lohynského je pravděpodobnější spíše zavedení zóny v menším rozsahu. Praha si od tohoto opatření slibuje zlepšení životního prostředí a úbytek dopravy. Ze studie by mělo vyplynout, kolika vozidel se opatření dotkne. „Je to levnější opatření než zavedení mýtného,“ uvedl Lohynský. Kterou emisní normu by musela vozidla splňovat, zatím není jasné. Podle Lohynského ale budou platit stejné podmínky v celé zóně. Výjimku by město mohlo udělovat například tělesně postiženým.

Praha se dlouhodobě potýká se zatížením nadměrnou dopravou, na kterou si lidé stěžují například v okolí magistrály nebo na Spořilově. V metropoli v současnosti platí zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny, 6 tun a autobusů. Výjimky pro vjezd do těchto zón magistrát uděluje jen vozidlům, které splňují emisní normu Euro 4, kterou plní vozy vyrobené přibližně od roku 2006.

Vláda na začátku února schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat, a zároveň budou moci udílet jednotlivé výjimky.

Silniční provozPrůměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let.