Domy, nástupiště, muzeum – proměna Masarykova nádraží se radním líbí

Praha – Masarykovo nádraží v Praze bude mít o dvě koleje více než dnes. Rozhodli tak pražští radní, kteří se zabývali změnou územního plánu v oblasti nejstarší dosud fungující železniční stanice ve městě. Současně zrušili stavební uzávěru, takže společnost Penta Investmants bude moci nepoužívané plochy Masarykova nádraží zastavět. Ponechání rezervy pro dvě koleje, které mají sloužit vlakům přijíždějícím po nové trati z letiště Václava Havla a od Kladna, se příliš nezamlouvalo Pentě. Později však slíbila, že své plány přizpůsobí rozhodnutí města. Návrhem změny územního plánu se ještě bude zabývat pražské zastupitelstvo.

Pražští radní schválili změnu územního plánu okolí Masarykova nádraží. Žádné úpravy by se neměly dotknout nádražní budovy nebo pošty u Hybernské ulice. Ve starém depu Masarykovo má vzniknout železniční muzeum NTM. Návrh počítá s propojením ulice Na Florenci s Pernerovou a vznikem nových budov v nevyužívané části nádraží u ulice Na Florenci. Zastupitelstvo by se změnou mohlo zabývat v březnu.

Investor, který chce u Masarykova nádraží stavět, ještě nemá konkrétní plány, jak může oblast Florence v budoucnu vypadat. Základní představu ale již může nastínit – firma počítala jak s možností, že bude mít k dispozici větší plochu, tak i se vznikem nových dvou kolejí. „Když osmá a devátá kolej bude, tak stavební pozemek na Florenci bude zhruba šířky 26 až 27 metrů, což je dostatečný pozemek na to, aby tam vznikla třítraktová budova šířky zhruba 24 metrů,“ popsal projektový ředitel Penta Investments Petr Palička.

Video Reportáž Luďka Jíry
video

Reportáž Luďka Jíry

Rozhodnutí, jak bude vypadat územní plán dnešního areálu Masarykova nádraží, neznamená, že by na místo obratem přijely stavební stroje. Pražský radní pro územní plánování Tomáš Hudeček označil změnu územního plánu za „vstupní bránu pro další jednání“, ze kterého teprve vzejde konkrétní podoba nové zástavby – a teprve potom začne Penta stavět. „U takovýchto velkých projektů, velkých území to bývá horizont deset, dvacet i třicet let,“ podotkl radní Hudeček. Podle Petra Paličky má proběhnout revitalizace opuštěných pozemků u nádraží v několika fázích, první z nich bude zástavba u ulice Na Florenci.

Jediné, co by se mohlo stát dříve než během několika desítek let, je právě stavba nového nástupiště pro tzv. rychlodráhu, která spojí centrum Prahy s mezinárodním letištěm v Ruzyni a také s Kladnem. Její stavba by mohla začít už po roce 2015, upozornil radní Hudeček.

Masarykovo nádraží není jediné, jehož areál se má v budoucnu proměnit. Městská rada již schválila změny územního plánu v oblasti Smíchovského nádraží a z větší části opuštěného kolejiště v Bubnech. Změn by se měl dočkat také Žižkov a oblast místního nákladového nádraží.