Bude prodloužení metra jen pro 90 cestujících?

Praha – Nová trať metra V.A, která povede z Dejvické k Nemocnici Motol, nebude určena řidičům, kteří do Prahy přijíždějí – nebo jen 90 nejrychlejším z nich. Ostatní nebudou mít kde zaparkovat. Radní pro dopravu Josef Nosek (ODS) chce městské radě předložit úspornější variantu veleslavínského terminálu, která však počítá pouze s malým parkovištěm. Původní plán zahrnoval několikapatrové velkokapacitní parkoviště pro 600 automobilů.

Velké parkoviště mělo být součástí velkého přestupního terminálu u budoucí stanice metra Nádraží Veleslavín za více než miliardu korun. Proti jeho stavbě ale protestovali místní obyvatelé, kteří se obávali zesílení dopravy, radní Nosek tak nakonec chce pouze menší terminál za 50 milionů. „Půjdu do rady s materiálem, který revokuje usnesení o velkém terminálu. Až bude materiál schválen, začne se na terminálu pracovat,“ přiblížil radní Nosek. Proti nejsou ani ekologové. „Park and ride tam nemá význam ani funkčně. Když srovnáte množství aut, které jezdí po Evropské a které by zachytil, tak efekt by byl minimální,“ uvedla zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).

Dražší terminál v poslední době město chtělo především proto, že se obávalo o sedmimiliardovou evropskou dotaci, kterou na stavbu nové trati metra dostalo. Pražský dopravní podnik však oznámil, že zmenšení projektu terminálu dotaci neohrozí. Schvalování dotace trvalo Evropské komisi více než 16 měsíců, její přidělení potvrdila až letos v lednu. Cena za malý terminál je podle Anety Řehkové z dopravního podniku součástí výstavby metra. „V souvislosti s nutností řešit některé přeložky inženýrských sítí se náklady zvýší o částku nepřekračující 50 milionů korun,“ uvedla.

Zatímco pro městský rozpočet je zeštíhlení projektu dobrou zprávou, pro řidiče, kteří denně dojíždějí do Prahy a marně hledají parkovací místa, to znamená, že je nadále budou hledat o to zoufaleji. Na nedostatek parkovišť typu P+R u metra si řidiči, kteří do metropole dojíždějí, stěžují dlouhodobě. Dnes většina z nich míří na Zličín, kde je ale k dispozici jen 144 míst. „Do půl osmé tady ještě místa bývají, ale když jsem jednou přijela po půl osmý, tak už byla poslední dvě místa a řekli mi, že už jsou pro někoho rezervované,“ řekla před časem České televizi řidička dojíždějící do Prahy. Celkem má Praha 17 parkovacích ploch P+R s téměř třemi tisícovkami míst. „Je to málo, když se podíváte na srovnatelná místa, jako je Vídeň nebo Mnichov, tam mají zhruba 5 a sedm tisíc míst P+R přímo ve městě,“ konstatoval dopravní expert Vratislav Filler.