O dostavbě D8 ať rozhodne Nejvyšší správní soud, chtějí Děti Země

Litoměřice/Brno – Nejvyšší správní soud rozhodne, zda Ředitelství silnic a dálnic dostaví dálnici D8 v Českém středohoří. Do Brna se obrátilo sdružení Děti Země poté, co Krajský soud v Ústí nad Labem zamítl žádost aktivistů o zrušení stavebního povolení na dostavbu D8.

Děti Země jsou stále přesvědčeny, že z Lovosic do Řehlovic by neměla vést dálnice, obrátily se proto na Nejvyšší správní soud. Poukazují, že stavební povolení je neplatné, protože neplatí ani územní rozhodnutí. Sdružení přitom odkázalo na dvacet let staré posudky vlivu stavby na životní prostředí. „Neproběhlo posouzení vlivu na životní prostředí za účasti veřejnosti,“ upřesnil předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Státu komplikuje situaci fakt, že se některé dokumenty ztratily.

Kasační stížnost připravili aktivisté poté, co krajský soud sice uznal, že má stát v dokumentaci k D8 nepořádek, ale stavební povolení nezrušil. „Nejvyšší správní soud by měl řešit, zda máme pravdu my, nebo Krajský soud v Ústí nad Labem,“ shrnul Miroslav Patrik.

I kdyby Děti Země uspěly, netknutou krajinu v severních Čechách už nezachrání. Hrubá stavba Lovosice – Řehlovice už je z velké části hotová, ještě před zimou začali dělníci pokládat asfalt. Nyní se stavební stroje na trasu budoucí D8 vrátily a začaly stavět budoucí řehlovickou křižovatku. „To je to místo, kde bude koncentrováno nejvíc práce,“ uvedl vedoucí technické dozorčí správy D8 František Zukerstein. Kvůli vleklým sporům bude také dálnice D8 dražší, než stát původně plánoval – příprava trvala tak dlouho, že propadla přislíbená evropská dotace. „Počítáme s tím, že jí dostavíme z národních zdrojů,“ uvedl nyní mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Nerold.

Stavba poslední části třináctikilometrového úseku Lovosice – Řehlovice začala loni po dlouhých soudních a úředních sporech. Ředitelství silnic a dálnic muselo v minulém roce stavbu dokonce na čas přerušit, když soud nařídil krajskému úřadu znovu přezkoumat odvolání Společnosti ochránců životního prostředí proti stavebnímu povolení na dostavbu dálnice. Po jejím dokončení budou mít řidiči k dispozici souvislý kapacitní a bezpečný tah z Prahy přes Lovosice, Teplice a Ústí nad Labem do Drážďan. Uleví se obcím Velemín a Bořislav, jejichž středy dnes projíždí většina aut, která patří na dálnici. Zeslábne také provoz na „silnici smrti“ Lovosice – Ústí nad Labem na levém labském břehu.