Silnice jsou samá díra. Opravy vydrží jen několik měsíců

Karlovy Vary - Střídání mrazu a tepla roztrhalo asfalt na dalších kilometrech tuzemských silnic. Letošní zima přinášela výkyvy teplot poměrně často, a opravy silnic tak budou mnohem dražší. Karlovarští policisté se snaží předcházet alespoň těm škodám, které výtluky způsobují autům. Zřídili proto horkou telefonní linku, na níž mohou řidiči hlásit úseky, které je nutné co nejrychleji opravit.

Jak se spravují silnice? Ne na moc dlouho 

Jak se díry napříč republikou spravují nejčastěji? Cestáři lopatou naberou takzvanou studenou směs, uválcují a je hotovo. Sami přitom vědí, že výsledek nevydrží dlouho. „Nejhorší je, že to nemá žádnou oporu, že se ten lívanec vyloupne, když po něm jedou auta. Některý se chytne, že to drží, takže to vydrží i dva tři měsíce,“ popsali silničáři. 

„Došlo se k závěru, že ta studená balená je nejvýhodnější jak z ekonomických, tak z provozních důvodů,“ komentoval Josef Bulka, vedoucí údržby ze Správy a údržby silnic Karlovarského kraje. „Je to nejrychlejší oprava, dá se používat při většině počasí, pokud nejsou teploty moc pod bodem mrazu,“ dodal. Trvanlivost je ovšem špatná.

Další možností je záplatovat silnici takzvanou teplou obalovanou směsí za pomoci speciálního stroje. Ten silnici nahřeje a nová výplň se tak chytí ke starému asfaltu lépe.   

Zastánci třetího způsobu míchají speciální českou směs. Při práci pak vypadají spíš než jako cestáři jako parta zedníků. „Dají se tak opravovat ty nejmenší výtluky, velikosti dlaně, což by tak správně mělo být. Protože když se opraví díra malá, je ta oprava levná,“ popsal třetí způsob výrobce speciální směsi Vlastimil Bartel. Zhruba za půl hodiny už se dá po opraveném místě chodit a po hodině už tu můžou jezdit auta.   

Karlovarští policisté zřídili horkou linku

Karlovarští policisté se snaží předcházet aspoň těm škodám, které výtluky způsobují autům. Lidé mohou hlásit nebezpečné a velké díry, utržené krajnice nebo jiné poškození silnic na novou policejní linku. Ta se ale vztahuje jen na silnice v Karlovarském kraji. 

Nová služba má mimo jiné zabránit zbytečným nehodám. Oprava poškozených míst je díky ní podstatně rychlejší. „Po nahlášení okamžitě vyjíždí na místo technik, který zjistí rozsah závady, objedná opravu a do několika dnů je ta oprava provedena,“ uvedl mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál.

Policejní linka je v provozu 24 hodin denně. Ze začátku na ni volalo až deset řidičů každý den, teď je to jeden nebo dva. Silničáři stihli od začátku února opravit už desítky míst. Řidiči si tak i navzájem pomáhají předejít zbytečnému poškození aut.

Video Jak se opravují silnice?
video

Jak se opravují silnice?

U Rybí jen dvacítkou

To u Nového Jičína šoféry rovnou zpomalili. Nejvýš dvacítkou se jezdí obvykle v obytných zónách - a potom v Rybí, na cestě do Kopřivnice. Výpadovka z Nového Jičína do Kopřivnice totiž zřejmě nemá majitele. Úsek je po zimě v havarijním stavu a řidiči se tu musí vyhýbat desítkám výtluků. Vlastnictví ale popírá jak stát, tak i kraj a obec Rybí, na jejímž katastru se rozbitá vozovka nachází. Kdy se silnice dočká opravy, zatím nikdo neví.

Po „území nikoho“ denně projedou tisíce aut. Vedoucí odboru dopravy KÚ MS kraje Ivo Muras prohlásil, že kraj nemá k této komuniklaci žádný právní vztah. Totéž potvrdila i Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Majitelem pozemků, na kterých silnice stojí, je přitom stát. Ani Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových se ale k vlastnictví vozovky nehlásí.

Černý Petr tak zůstává v obci Rybí. Starostka ale odmítá, že by silnice byla místní komunikací, a tedy v majetku obce. Podle ní už má komunikace rozhodně charakter minimálně silnice III. třídy. A pak by tedy patřila kraji. Hejtmanství to připouští, čeká ale na iniciativu od obcí.