Dráhy možná přijdou o nádraží, s opravami proto váhají

Poděbrady – Českým drahám se nechce opravovat nádraží. To poděbradské sice patří k významným městským památkám a opravu nutně potřebuje, dráhy přesto nechtějí dát miliony potřebné ne rekonstrukci fasády či výměnu oken. Ještě zásadnější rekonstrukci odkládají dráhy v Karlových Varech. Odkazují na plány ministerstva dopravy převést nádražní budovy do vlastnictví Správy železniční dopravní cesty.

Opravy některých nádražních budov plánované na letošní rok se České dráhy, kterým objekty patří, rozhodly odložit. Ministerstvo dopravy uvažuje o tom, že nádražní budovy převede od drah do majetku Správy železniční dopravní cesty, které patří veškerá další železniční infrastruktura (s výjimkou několika soukromých lokálek a železničních dep).

Dráhy se proto rozhodly opravy nádraží odložit. „Probíhá v tuto chvíli diskuse o budoucnosti nádraží v rámci liberalizované železniční sítě. Je potřeba rozhodnout se, kdo bude v budoucnu vlastníkem železničních stanic,“ vysvětlil mluvčí ČD Radek Joklík.

Dostane-li SŽDC to poslední z železniční infrastruktury, co jí ještě chybí, přijdou dráhy o všechny stanice. Jsou mezi nimi zchátralá nádraží, která zůstávají ve stejné stavu jako v roce 2003, kdy akciová společnost ČD vznikla a stát je vložil  do jejich majetku. SŽDC však dostane i ta nádraží, do kterých v posledních deseti letech dráhy investovaly miliony korun. Není přitom zřejmé, zda dráhy za budovy vůbec něco dostanou – loni dopravce navrhl, aby stát za nádraží zaplatil čtyři miliardy korun, proti tomu se ale postavili soukromí dopravci, podle kterých by tak ČD dostaly nepovolenou podporu.

Na rozhodnutí čekají Poděbrady i Karlovy Vary

Bez ohledu na výsledek rozhodování o převodu nádražních budov i jejich případné ceně dráhy práce na některých nádraží odkládají. Nejméně rok tak budou čekat na opravu své stanice Poděbradští. Nádraží je přitom jedním z architektonických skvostů města, funkcionalistický komplex byl po svém vzniku ve 30. letech považován za nejkrásnější v Československu. Teď si provozovatelé kavárny, která uvnitř funguje, stěžují, že nechodí lidé, protože je odpuzuje zchátralá budova. „Zákazníci viděli budovu celou a řekli mi: Sem nepůjdeme, to vypadá zvenku ošklivě,“ líčila dcera majitelky kavárny Dagmar Fleischmanová.

Město podle starosty Ladislava Langra usiluje o rekonstrukci nádraží již od roku 2011. „Je v dost zbídačeném stavu,“ zdůraznil starosta. Podle mluvčího drah Joklíka by oprava fasády, výměna oken a související práce stály deset milionů korun. „Ty jsme zatím v rozpočtu nenašli,“ oznámil.

Stejné příčiny jako v Poděbradech brzdí i rekonstrukce nádražních budov na dalších místech. V Karlových Varech chtějí ČD nahradit rozpadající se horní nádraží docela novou budovou. Podle původních plánů měla stát už loni, zatím tomu tak není a práce stojí. „Se stavbou nadále počítáme, ale musí být dořešena otázka budoucího vlastnictví a způsobu a pravidel využívání nádražních budov v rámci liberalizované sítě,“ řekla mluvčí drah Radka Pistoriusová.

Vše by mohlo být jasnější příští rok. Již tehdy by mohly nádražní budovy přejít do vlastnictví SŽDC, která se potom může pustit do jejich oprav.