Opožděný porod nového ústeckého nádraží začíná, potrvá dva roky

Ústí nad Orlicí – Správa železniční dopravní cesty po čtyřech letech odkladů, sporů a překreslování plánů zahájila stavbu Průjezdu železničním uzlem Ústí nad Orlicí. Vznikne docela nové nádraží, železničáři už zřejmě nebudou využívat památkově chráněnou starou nádražní budovu. Úpravou projde oblouk, před kterým musí vlaky výrazně zpomalovat, minulostí budou i sypaná nástupiště a úrovňové přecházení kolejiště. Stavební práce potrvají až do března 2015, cestující ve vlacích na I. koridoru a také řidiči, kteří jezdí po okolních silnicích, prožijí období výluk a objížděk.

Zahájení prací na ústeckém nádraží již pocítili řidiči, kteří jezdí po choceňské silnici II/315. Je uzavřena mezi ulicemi Nádražní a Sokolská, objízdná trasa je zdlouhavá, vede přes Libchavy a Orlické Podhůří. Na železnici je zatím klidněji, drobná omezení provozu jsou připravena až na dobu letních prázdnin. Podle krajského ředitele ČD Michala Štěpána ale cestující nic zásadního nečeká. „Občas bude výluka na jedné koleji a nebudou zpoždění. Příští jízdní řád již bude na tyto stavební práce reagovat,“ přiblížil ředitel Štěpán.

Během příštích dvou let vznikne v Ústí nad Orlicí zcela nové nádraží. Zanikne jeho letohradská část, zhruba v místě dnešního pražského nástupiště budou dvě ostrovní nástupiště o délce 1,35 kilometru. Cestující se na ně dostanou podchodem z nových odbavovacích prostor. Ty budou na kerhartické straně nádraží, tedy na opačné straně kolejiště než stará výpravní budova. Ji samotnou se sice podařilo ústeckým aktivistům zachránit, železničáři ale s jejím využitím nepočítají. Podle Ivo Tomana z vedení Českých drah pro ni stávající majitel nemá využití, dráhy by ji ovšem v budoucnu měly převést na SŽDC. Ta s jejím využitím také nepočítá. „Vzhledem k jejímu stavu a poloze se již nebude využívat pro řízení dopravy a odbavování cestujících. Její funkci převezme nový objekt,“ sdělil mluvčí správy Jakub Ptačinský.

Modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek

Druhou klíčovou částí přestavby ústeckého železničního uzlu bude úprava oblouku u nádraží. Vlaky na něm dnes zpomalují ze 160 na 70 kilometrů za hodinu. Vznikne přeložka, která povede po soustavě tří mostů přes řeky Třebovku, Tichou Orlici a přes silnici. Třebovka navíc poteče částečně novým korytem. Při modernizaci trati dále zanikne přejezd na místní komunikaci do Kerhartic, vzniknou protihlukové stěny a SŽDC vylepší zabezpečovací zařízení mezi Ústím nad Orlicí a Lanšperkem na letohradské trati.

Za modernizaci orlickoústeckého železničního uzlu zaplatí SŽDC 1,75 miliardy korun. Výhledově by na ni měla navázat modernizace úseku do Brandýsa nad Orlicí, popřípadě výstavba přeložky až do Chocně. Mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem totiž je poslední dosud nemodernizovaný traťový úsek I. tranzitního železničního koridoru. Trať z Brandýsa do Chocně sice modernizací prošla, vine se však podél Orlice a vlaky zde jezdí zhruba osmdesátikilometrovou rychlostí. Podle mluvčího Ptačinského proto SŽDC stále počítá se stavbou nové trati s rychlostí až 160 kilomerů za hodinu.