Stanjura ubezpečil, že D8 bude celá do léta 2015

Velemín (Litoměřicko) – Dálnice D8 bude hotová v červnu 2015. Termín dokončení stavby přes České středohoří znovu potvrdil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) při setkání se zástupci obcí, kterých se stavba – a především to, že ještě není hotova – dotýká. Setkali se ve Velemíně, obci, jejímž středem prochází nejvytíženější náhradní trasa. Ministr starosty také ubezpečil, že stát bude mít na celou stavbu peníze. Potřeba bude ještě 14 miliard korun.

Stavaři zjistili, že terén, ve kterém mají stavět dálnici D8, neodpovídá původním plánům. Zřejmě je tedy čeká práce navíc. Ta bude dražší, než stát původně očekával, starostové ze severních Čech se proto obávají, že se proto otevření dálnice zdrží.

Ministr dopravy ovšem přijel do Velemína s tím, že se starostové, kteří bojují za co nejrychlejší dokončení dálnice D8, nemusí ničeho obávat. „Přijel jsem starosty informovat, že jsme zajistili plné financování stavby, a pokud nás nezastaví nějaké soudní rozhodnutí, tak bychom v červnu 2015 mohli po novém úseku jezdit,“ uvedl Zbyněk Stanjura. Současně však připustil, že vše ještě může dopadnout jinak. Krajský soud v Ústí nad Labem se ještě bude zabývat dvěma žalobami proti stavebním povolením na části dálnice – právě nedávno dokonce zrušil územní rozhodnutí, to se však týkalo již postaveného úseku u Lovosic. Sdružení Děti Země navíc připravilo stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu proti územním rozhodnutím pro D8. Podle ministra také není možné zaručit se za to, že vláda, která vznikne po volbách v příštím roce, peníze určené na severočeskou dálnici nakonec nepoužije jinak.

Ředitelství silnic a dálnic musí kromě samotné stavby dohánět ještě jedno zpoždění. Za stromy vykácené pro stavbu dálnice napříč Českým středohořím musí vysadit nové, celkem 96 tisíc. Část z nich měli silničáři vysadit do loňského léta, což se ale nestalo. Obce jako správní orgány proto hrozily i exekucí. „Předpokládáme, že ještě v tomto roce by měla být část vysazena, zbytek v příštím roce,“ ujistil však nyní starosty Jan Kroupa z ŘSD.

Dálnice D8 nabídne po svém dokončení rychlou a kapacitní trasu z Prahy až na hranice s Německem a spolu s tahem A17 dále do Drážďan. Dosud poslední její úseky otevřelo Ředitelství silnic a dálnic koncem roku 2006 s tím, že dostavba poslední části mezi Lovosicemi a Řehlovicemi začne co nejdříve po uzavření sporů státu se sdruženími, která kritizují trasování dálnice přes České středohoří. To ovšem trvalo mnohem déle, než si kdo před více než šesti lety představoval. „Kdyby všechno běželo normálně, stavba by byla dokončená v listopadu 2010,“ podotkl ministr Stanjura.