Obnova trati Aš–Selb jde příliš pomalu, na podzim rozhodně nebude

Aš (Chebsko) – Obnova železniční trati Aš–Selb bude mít nejméně roční zpoždění, a navíc se prodraží. Bavorští a čeští představitelé sice podepsali memorandum o železniční dopravě, ve kterém se mimo jiné zavázali k obnovení dalšího přeshraničního spojení do letošního září, teď už je zřejmé, že z této části memoranda bude jen cár papíru. Ašští, kteří obnovu přeshraniční trati prosazovali, jsou přesto spokojeni – v Německu už začali železničáři pracovat, v Česku alespoň připravují projektovou dokumentaci.

Železniční správy na obou stranách hranic měly už naplno pracovat na obnově trati Aš–Selb, aby po ní za půl roku mohl se slávou projet první vlak. Ve skutečnosti se ale pracuje jen v Německu, kde zatím dělníci zarostlou trať vyčistili. „Vyměřujeme profil železnice, údaje budou sloužit jako podklady k projektu rekonstrukce této trati,“ přiblížil zaměstnanec Německých drah (DB) Jörg Borchert.

Česká správa železnic zato teprve chystá projektovou dokumentaci – a hovoří o mnohem vyšší ceně opravy. „Podrobnou prohlídkou technického stavu trati bylo zjištěno, že je třeba mnohem větší rozsah oprav, než bylo původně zvažováno. V podobné situaci je i německá strana,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Předpokládaná cena opravy kolejí na české straně tak vzrostla z 20 na 75 milionů korun.

Dokončení opravy trati opuštěné po roce 1995 by především mělo zjednodušit dopravu mezi Chebem a Hofem. Dnes přímé spojení neexistuje, je třeba přestupovat v Marktredwitz. Na vlaky do Německa se těší především v Aši. „Moc jsme nevěřili tomu, že se realizace podaří uskutečnit do konce roku. Pro nás je důležité to, že se na těch projektech pracuje,“ zdůraznil starosta Dalibor Blažek.

Sedmikilometrová trať Aš–Selb sloužila po druhé světové válce pouze nákladní dopravě. Výjimkou byl tzv. vlak svobody, který měl skončit v Aši. Skupina železničářů rozhodnutá dostat se do západního Německa využila postavení cesty z ašského nádraží na Selb, vlak v Aši nezastavil a dostal se za hranice, kde železničáři a několik cestujících zůstalo, zatímco další cestující se vrátili domů. Nákladní doprava do tehdejšího západního Německa však v Aši za zvýšených bezpečnostních opatření pokračovala až do roku 1995. Od té doby koleje zarostly, na německé straně navíc chybějí dva mosty.