Nové parkovací zóny Praha odkládá. Vypracuje studii pro celé město

Praha - Nové parkovací zóny v Praze zatím nebudou. Radní na svém dnešním jednání neschválili dokument, který měl zóny rozšířit na území Jarova v Praze 3 a na Prahu 5, 6 a 8. Zástupci magistrátní koalice TOP 09 a ODS se dohodli, že město vypracuje koncept parkovacích zón pro celou Prahu. Zavedení nových zón se tak odkládá zhruba o rok a půl až dva roky.

Město nechá vypracovat studii pro celé území hlavního města a na jejím základě se pak rozhodne, kde další zóny zavede. Dosud to fungovalo tak, že každá městská část si vypracovala studie a plány, které předložila městu. To následně zóny zavedlo.

Náměstek primátora Josef Nosek (ODS) uvedl, že v novém materiálu by mělo být město rozděleno na centrum společně s širším centrem a zbytek města, ve kterém budou zóny fungovat jinak než ve středu Prahy. „Přinese to výhodu, že když si někdo koupí kartu v Praze 4, může zaparkovat v zóně v Praze 8,“ řekl Nosek. Nevýhodou pak podle něj je, že městské části, které čekají na zavedení zón, budou čekat nadále.

V Praze 5 měly zóny vzniknout na Smíchově a v Košířích na příjezdových komunikacích, v Praze 6 potom na Hradčanech, Dejvicích a v Bubenči. Původně měly začít fungovat od loňského podzimu, pak jejich zprovoznění město posunulo na začátek letošního roku.


Proti zpoždění se už postavila radnice Prahy 5

„Je to skandální. Investovali jsme téměř dva miliony korun, abychom splnili podmínky magistrátu. Pokud dojde k dalšímu odkladu, hrozí, že se parkování v Praze 5 bude na magistrátu řešit až po volbách. To by znamenalo, že naši občané v centru nezaparkují ještě další 2 až 3 roky. Celý projekt se tak navíc bude muset aktualizovat,“ uvedl starosta Prahy 5 Miroslav Zelený (UNP) s tím, že obsazenost ulic ve všední dny dosahovala až 140 procent parkovací kapacity.

Některé radnice teď zvažují, že budou parkování regulovat po svém. Mohou jim to umožnit zvláštní povolenky pro obyvatele, jaké dnes vydává Praha 9.

Dosavadní studie město využije

Podle náměstka primátora Josefa Noska ale nepřijdou vypracované studie vniveč. Město je použije v rámci přípravy nového systému. Zda magistrát uhradí radnicím náklady, které do studií vložily, zatím není jasné. „Zřejmě ale nikoliv,“ řekl Nosek.

První parkovací zóny se v ulicích Prahy objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu. Postupně se rozšířily i do ulic Prahy 2, 3, 7 a 16, uvažovala o nich Praha 11 a u stanic metra je chce i Praha 4.


Cílem bylo zamezit vjezdu aut do centra města a ekonomicky regulovat pohyb vozidel. Lidé s trvalým bydlištěm v městské části si můžou pořídit za 700 korun roční parkovací kartu, se kterou mohou parkovat v rezidentních zónách vyznačených modrou barvou.