Zástavba smíchovského nádraží čeká na zastupitele, svolení výboru má

Praha – Zástavba části plochy železniční stanice Praha-Smíchov, kterou již schválila pražská rada, má také podporu magistrátního výboru pro územní rozvoj. Poslední síto, kterým musí návrh změny územního plánu smíchovského nádraží projít, je zastupitelstvo. Úspěch návrhu primátorského náměstka Tomáše Hudečka není ovšem zcela zaručen, jednání výboru bylo bouřlivé – paradoxně hlavně kvůli části změny, která se plochy nádraží netýká, jde o tzv. Dvorecký most přes Vltavu.

Dvorecký most má překlenout Vltavu v oblasti mezi Žlutými lázněmi na pravém břehu a oblastí u smíchovského nádraží na břehu levém. Spory vznikly především kvůli různým stanoviskům obyvatel a radnic Prahy 2 a Prahy 4 na využití plánovaného mostu. Zatím je plánován jako silniční a tramvajový, ovšem s tím, že automobilům nebude k dispozici a bude sloužit pouze jako nouzová spojka. Praha 2 ovšem stojí o to, aby byl most otevřen pro veškerou dopravu a odlehčil tak centru města. „Praha 2 je jednou z nejmenších městských částí s největší hustotou osídlení a vede přes ní severojižní magistrála, kde jezdí 100 tisíc automobilů denně,“ upozornil místostarosta Václav Vondrášek. Naopak Praha 4 se otevření Dvoreckého mostu autům brání, obává se, že by se provoz, kterého by se zbavila Praha 2, přelil na její území. „Dopravní dopady pro Prahu 4 jsou skutečně veliké,“ přiznal předseda výboru Vladimír Schmalz.

Městský radní Josef Nosek upozornil, že spory, které mohou ohrozit celý smíchovský projekt, jsou spíše akademické. V dohledné době se totiž most stavět nebude. „Rozhodujeme jen o tom, že nezabijeme možnost tam někdy v budoucnu most postavit,“ zdůraznil Nosek.

Jádrem změny územního plánu má být výstavba na 50 hektarech, kde jsou dnes staré železniční sklady a část kolejiště smíchovského nádraží. Společnost Sekyra Group chce oblast zastavět kancelářskými, obchodními a bytovými budovami. Přestavba se dotkne i samotného nádraží, vznikne autobusový terminál a záchytné parkoviště.

Ze tří nádraží, jejichž části se mají v budoucnu proměnit v obytné čtvrti, je nejdále projednávání změny územního plánu bývalého bubenského depa v Holešovicích. Tu v lednu již schválilo zastupitelstvo. Možná poslední krok – uspěje-li u zastupitelů – má před sebou i smíchovské nádraží. Naopak změna plánu v oblasti Masarykova nádraží zatím prošla pouze radou.