Po dálnici nebo objížďkou? Řidiči se zdrží tak i tak

Jihlava – Po dálnici nebo raději objížďkou po staré silnici? Takovou otázku si položí asi každý řidič, který přijede k rozkopanému úseku dálnice D1. Jako první má velká modernizace začít mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a v úseku Lhotka–Velká Bíteš. Česká televize v prvním z těchto úseků vyzkoušela, zda bude lepší zůstat na zúžené dálnici, nebo sjet na okresku, a zjistila, že je to docela jedno. Obě varianty mají své nevýhody a především svá rizika. Nakolik je třeba obávat se jich, zjistí řidiči až poté, co práce na dálnici skutečně začnou.

Dvě auta vyjela ve stejný čas z Jihlavy a zamířila na Humpolec. Trasa každého z nich však byla jiná – zatímco jedno vyrazilo po přivaděči k dálnici D1, druhé se vydalo po silnici II. třídy přes Větrný Jeníkov.

Po dálnici: pomalu a u kraje

Až začne tak dlouho očekávaná modernizace, dělníci nejprve zúží jízdní pruhy, aby mohli pracovat na krajnicích a ve středovém pásu, později svedou provoz do jednoho – nově rozšířeného – jízdního pásu, aby mohli začít naplno opravovat ten druhý. Měl by sice být zachován provoz ve 2+2 pruzích, ale sníženou rychlostí 80 kilometrů za hodinu. Když takovou rychlostí jelo auto České televize, zatím ho netrpělivě předjížděly i kamiony (ty by ovšem měl dodržovat osmdesátku i dnes), zanedlouho by to však mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou měla být běžná míra.

Cesta z Jihlavy na humpolecké náměstí trvala po dálnici D1 a přivaděčích I/38 a I/34 nakonec 26 minut, vůz ujel 31 kilometrů. V jízdní době byla započtena i cesta třicetikilometrovou rychlostí na opravovaném jihlavském přivaděči, naopak konečný čas nezahrnoval například okamžiky nutné k přejíždění mezi dvěma pásy během oprav. Zásadní otázka potom je, zda se před zúžením budou tvořit kolony.

Po „okresce“: také pomalu a navíc napříč dírami

Jízda po krajské silnici je mnohem méně vypočitatelná než po čtyřpruhové dálnici. Stačí, když auto dojede autobus nebo kamion, které se v klikatém úseku nemohou rozjet a jejich rychlost se tak dlouhodobě pohybuje kolem 50 kilometrů za hodinu. To se přihodilo i vozu České televize – část cesty strávil za kamionem. Nebyla to ale jediná nepříjemnost, mnohem závažnější jsou výtluky, kterých je silnice druhé třídy Jihlava–Humpolec plná. Díry navíc představují riziko pro auto – při nešťastném projetí některou z těch velkých může cesta předčasně skončit. Vůz, který jel po neoficiální objízdné trase za dálnici D1 (oficiální totiž vyhlášena nebude), na cestě narazil také na omezení provozu, kde silničáři opravovali jeden pruh a bylo třeba počkat, až bude v protisměru volno.

Jízdní doba Jihlava–Humpolec po regionální silnici byla jen o dvě minuty delší než po dálnici, činila 28 minut, trasa byla přitom o něco kratší, celkem 28 kilometrů. Dobu jízdy po silnici ale ještě více než na dálnici ovlivňují nevypočitatelné okolnosti – pomalý kamion, práce na silnici nebo dokonce nehoda mohou mít na průjezdnost komunikace zásadní vliv.

Ministerstvo dopravy a dopravní policie se dušují, že přinejmenším kamiony by neměly řidičům na vysočinských regionálních silnicích dělat sebemenší potíže. Chtějí veškerou tranzitní dopravu udržet na autostrádě. Krajští a obecní představitelé o tom ale pochybují. „Kraj Vysočina se nejvíc bojí toho, že budou neúměrně zatíženy silnice, které k tomu nejsou stavěné,“ podotkl krajský radní pro dopravu Libor Joukl.

Ještě jeden odklad

Práce na dálnici měly začít v pondělí 22. dubna, ale nestane se tak. Podle dnešního vyjádření Ředitelství silnic a dálnic stále není schválen konečný harmonogram.