Na Slapech bude zdvihat lodě nový výtah

Praha – Na Slapech bude fungovat nové lodní zdvihadlo. Jeho podobu představilo Ředitelství vodních cest ČR. Doprava na Vltavě by se tak měla zjednodušit. Nový výtah bude muset zvládnout pětapadesát metrů. Jedná se o jeden z nejnáročnějších technických projektů. Projekt by se měl dokončit v roce 2020.

Na projektu lodního výtahu pro Slapy se pracuje prakticky šedesát let, tedy od výstavby přehrady v roce 1953. Zatím se ale nepodařilo Slapskou přehradu pro lodě překonat. Zatím to funguje tak, že se loď nahoru na přehradu převáží traktorem. Nové řešení, které Ředitelství vodních cest připravilo a které už má územní rozhodnutí, vychází z toho, že budou lodě ve vaně. „Ta bude 45 metrů dlouhá a 6 metrů široká, stále v ní přitom budou tři metry vody. Lodě tím pádem budou v plavební komoře, stejně jako ve zdymadle, a nebudou na suchu jako nyní,“ vysvětlil Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest ČR.

Na přehradě Slapy kolísá voda podle Bukovského až o tři metry. „Protože by technicky bylo skoro nereálné vyřešit, aby vana zdvihadla zajížděla do různých úrovní a téměř až o tři metry kolísání, bude z tohoto důvodu vybudována vyrovnávací plavební komora v ústí přehrady,“ dodal. Ta už byla ale ze dvou třetin postavena v době, kdy se stavěla Slapská přehrada. Nyní se proto bude už pouze dostavovat plavební komora, kterou se vyjede přímo na přehradu.

Podle Bukovského se musí vybudovat vlastní příčné lodní zdvihadlo, které se vybuduje na svahu, na pravém břehu řeky Vltavy, pod Slapskou přehradu. „Vlastní zdvihadlo jezdí po kolejích a vana se ve spodní úrovni zanořuje do vody, do aktuální hladiny, kterou drží Štechovická přehrada. Lodě, které přijedou ze Štechovické přehrady, přijedou k této vaně, otevřou se vrata a zajedou dovnitř. Vlastní výjezd vany bude trvat zhruba šest až osm minut,“ doplnil.