Studenti ČVUT se učí obsluhovat železnici na modelech vláčků

Praha - Dopravní fakulta ČVUT má nový sál s modelovým kolejištěm. U železničních souprav, výhybek a semaforů jde sice jen o modely, systém je ale stejný jako na skutečné železnici a studentům tak umožňuje věrnou obsluhu zabezpečovacího zařízení. V sále probíhá i vývoj nových technologií systému ETCS, který je dnes aplikován na moderních železničních systémech po celém světě.

Výuková laboratoř vznikala jako studentský projekt od roku 2007. Na práci se vystřídalo celkem patnáct studentů. Teď se na nich budou jejich spolužáci učit o zabezpečovací technice. „Probíhá zde i vývoj nových technologií systému ETCS, který je dnes aplikován na moderních železničních systémech na světě,“ uvedl vedoucí projektu Martin Leso. V dopravním sále si studenti můžou vyzkoušet nejrůznější typy zabezpečovacích systémů, od těch nejmodernějších až po zařízení z přelomu 19. a 20. století.

Studenti se tu můžou setkat se vším, co je v provozu na českých kolejích. Na zařízení můžou simulovat veškeré situace, ke kterým může na železnici dojít. „Momentálně stavím vlakovou jízdní cestu ze šesté koleje směrem do Davle. Nyní se nám provedl závěr jízdní cesty a rozsvítil se povolující znak na návěstidle a v kolejišti se nám rozjela mašinka,“ popisuje doktorand ČVUT Dušan Kamenický. V sále je na 160 metrech kolejí instalováno 78 výhybek. V budoucnu se tu bude prohánět až dvaadvacet souprav.