Kvůli drahým autobusům chce kraj žalovat bývalé šéfy své firmy

Pardubice – Trestní oznámení na bývalé vedení společnosti OREDO připravilo vedení Pardubického kraje. Firma objednává veřejnou dopravu v Pardubickém a také Královéhradeckém kraji, podle hejtmanství ale v minulých letech veřejnými penězi plýtvala. Podle pardubického radního pro dopravu Jaromíra Duška objednávala i spoje, které ve skutečnosti nebyly potřeba, navíc si zaměstnanci údajně vypláceli podezřelé přesčasové hodiny. Bývalé vedení OREDO odmítá, že by porušovalo zákony. Ostatně Královéhradecký kraj se k oznámení nepřipojí.

Ztráty krajů kvůli údajně příliš velkému růstu regionální autobusové dopravy činí podle radního Duška 80 milionů korun. Vedení firmy navíc vyplácelo každý měsíc odměny za 350 přesčasových hodin. „Podle mého názoru management v minulém vedení Oreda jednoznačně selhal,“ uvedl Jaromír Dušek. Výsledkem je trestní oznámení kraje na lidi, kteří OREDO vedli do konce loňského roku. „Každý, kdo vede tuto organizaci, si musí uvědomit, že také nakládá s veřejnými prostředky. Zjištění, která se objevila, jsou velmi závažná,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický. Třetího května se sejde valná hromada firmy OREDO. Ta by měla podání trestního oznámení potvrdit. Čeká ještě na výsledky účetního auditu.

Někdejší ředitel krajského organizátora dopravy Vladimír Záleský odmítá, že by s krajskými penězi plýtval. „Žádné peníze se neztratily, vše je přesně doložené. Není důvod oznámení podávat,“ shrnul. Hovoří o vykonstruovaných obviněních.

O tom, že OREDO plýtvalo s penězi, není přesvědčeno ani vedení druhého kraje, kterému firma slouží a který v ní vlastní poloviční podíl. „Královéhradecký kraj nezvažuje podání trestního oznámení na vedení Oreda,“ podotkl mluvčí krajského úřadu Imrich Dioszegi.

OREDO vzniklo jako firma Královéhradeckého kraje, jejích služeb jako organizátora regionální autobusové a železniční dopravy začal později využívat také Pardubický kraj. V obou regionech připravilo OREDO rozsáhlé změny, v Pardubickém kraji koncem roku 2011 výrazně přibylo autobusů, místy však na úkor vedlejších železničních tratí. Podle nového vedení regionu, které vzniklo po loňských podzimních volbách, však také prudce vzrostly náklady, proto nové vedení firmy muselo v jízdních řádech zase škrtat. Největší omezení autobusového provozu přišlo počátkem března.