Tunel mezi Lahovicemi a Slivencem je proražený

Praha - Tunel s názvem Marie, který se nachází mezi Lahovicemi a Slivencem, je proražený. Zatím je proražen jeho tříproudý tubus, dvouproudým bude možné projít v únoru. Stavba je součástí jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy, který má spojit dálnici D1 na Brno a D5 na Plzeň. Projekt stavby mezi Lahovicemi a Slivencem bude stát 8,9 miliardy korun.

Stavba zahrnuje stoupající tříproudý a klesající dvouproudý tunel. Odlišný počet pruhů je dán tím, že stavbaři předpokládají, že při klesání pojedou všechna auta stejně rychle, stačí proto pruhy dva. V opačném směru se naopak počítá s pomalejší jízdou kamionů, které by mohly dopravu komplikovat. Mezi oběma tunely bude sedm spojek, které v případě nehody umožní průjezd například záchranných vozů do druhého směru.

V tunelu bude nejmodernější technika. Počítá se s proměnným dopravním značením, sledováním provozu nebo měřením rychlosti. Úsek by měl být uveden do provozu spolu se sousedním mezi dálnicí D1 a Vestcem, tedy v roce 2010.

Vnější okruh kolem metropole má pomoci odvést tranzitní dopravu z města. „Věříme, že zprovozněním úseku bude zásadní problém zvýšené dopravní zatíženosti vyřešen,“ řekl dnes starosta Prahy 16 Karel Hanzlík. Tranzitní doprava podle něj výrazně znepříjemňuje život místním obyvatelům.

Úsek městského okruhu mezi Slivencem a Lahovicemi staví společnosti Strabag, Hochtief a Max Bögel a Josef Krýsl. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Projekt je spolufinancován z Fondu soudržnosti Evropské unie. Budovat firmy začaly v červnu 2006, dokončení je plánováno na rok 2008. Tunel Marie se razil od prosince.

Úsek mezi Slivencem a Lahovicemi tvoří spolu s úseky Vestec - Lahovice, dálnicí D1 - Jesenice - Vestec a již provozovaným úsekem mezi Slivencem a Třebonicemi jihozápadní část silničního okruhu kolem Prahy. Součástí úseku Slivenec - Lahovice je kromě tunelů most přes údolí Berounky, most přes Lochkovické údolí a mimoúrovňové křížení Strakonická.

Celý vnější okruh kolem metropole o délce 83 kilometrů má zásadní význam pro zklidnění dopravy v metropoli. Po dokončení má odvést tranzitní dopravu z Prahy. V provozu je zatím 18 kilometrů.