Silnice poškodila povodeň v roce 2010, opravy začínají nyní

Chrastava – Po třech letech začaly v Libereckém kraji opravy čtyř silnic poničených povodněmi. Práce na páté silnici začnou v létě. Na rekonstrukci přispěje stát i Evropská unie, necelou polovinu z 1,1 miliardy korun ale bude muset zaplatit kraj. I tak ještě zůstanou v regionu tři takřka nesjízdné silnice poničené letní povodní v roce 2010. Navíc není jisté, zda kraj skutečně sežene peníze na dokončení všech již zahájených oprav. Zatím je zajištěno financování pouze na jejich první etapy. Starostové také kritizují pomalý postup prací. Projekty totiž byly připravené už půl roku po povodni. Pak se ale prý vše zastavilo na Libereckém kraji.

Stavební stroje se nastěhovaly na části silnic Frýdlant – Bílý Potok, Kryštofovo Údolí – Chrastava – Nová Ves – Mníšek, Víska–Višňová–Poustka a do Heřmanic, v létě začnou opravy také na silnici III. třídy do Vítkova. Zatímco v Heřmanicích, Poustce i Vítkově již mohou s novými silnicemi počítat, výsledek oprav komunikací mezi Kryštofovým Údolím a Chrastavou a z Frýdlantu do Bílého Potoka zdaleka není jistý.

Kraj rozsáhlé rekonstrukce rozdělil do etap, peníze ale zatím má pouze na dokončení té první. Krajské vedení teď chce zajistit slevu na další etapy a také opravu silnice do Bílého Potoka, na niž stavaři ještě nesáhli. Projektanti odhadli cenu na 794 korun, což je podle hejtmana Martina Půty příliš mnoho. „Třeba v případě silnice v Bílém Potoce počítá projekt s kompletní rekonstrukcí za 290 milionů korun, přitom je to silnice, která je pro dopravu vždy přes zimu zavřená,“ řekl Půta.

Blesková povodeň zasáhla v srpnu 2010 polovinu území Libereckého kraje, vyžádala si pět lidských životů a zůstaly po ní škody za více než osm miliard korun. Zhruba čtvrtinu činí škody na krajských silnicích a mostech. Podle Krajské správy silnic bylo při povodních zásadně poškozeno 15 úseků silnic a asi třetina z 666 krajských mostů. Mnoho z nich čeká na potřebnou rekonstrukci dodnes. „Reálně se toho zatím moc neopravilo, byly to většinou jen stavby menších mostů,“ řekl Půta.