Modernizace D1 začala bez velkých časových ztrát, řidiče prověří sobota

Jihlava – Práce na dálnici D1, které mají řidičům přinést klidnou jízdu po hladkém povrchu a v širších jízdních pruzích, začaly. Jak se bude na Vysočině a částečně také ve Středočeském a Jihomoravském kraji jezdit v příštích šesti letech, si mohli vyzkoušet řidiči mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem, v úseku Lhotka–Velká Bíteš zatím přípravné práce do provozu bezprostředně nezasáhly. Ani u Jihlavy však zahájení modernizace nezpůsobilo větší potíže.

Modernizace D1 do roku 2018 zasáhne celý úsek dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou, naváže tak na jedné straně na šestipruhový úsek u Prahy rekonstruovaný v 90. letech, na druhé straně potom na brněnský úsek, jehož rozšíření na šest pruhů silničáři připravují.

Přejezdy středového pásu vznikají u Jihlavy a Jeníkova

Jako první poznali, jak budou prace probíhat, řidiči na 104. a 113. kilometru, tj. u Jihlavy a Větrného Jeníkova. Omezení se zatím týkají pouze dvou půlkilometrových úseků, kde vzniknou přejezdy přes středový pás. „Momentálně probíhají práce na odstranění středových svodidel,“ shrnula mluvčí sdružení firem Colas a Porr, které úsek opravují. Dělníci proto uzavřeli v obou směrech levý pruh a upravili značení tak, aby mohli řidiči v rozkopaném úseku naopak jezdit odstavným pruhem. Kvůli této úpravě byl krátce k dispozici pouze jeden pruh, proto se před zúžením vytvořila kolona dlouhá zhruba 1,5 kilometru.

Policejní mluvčí Dana Čírtková poukázala, že ke vzniku kolony přispěl především fakt, že někteří řidiči ignorovali pravidlo zipu: „Zejména řidiči osobních vozidel nezipovali. Potom se stávalo, že kamion, který mohl do jednoho pruhu vjet, musel zastavit a zbytečně zdržel provoz.“ Dodala, že je možné, že řidiči pravidlo neumí použít.

Nyní jsou k dispozici dva jízdní pruhy v každém směru, jsou ale užší než obvykle, rychlostní limit je pouze 80 km/h. „Chtěl bych ještě jednou vyzvat řidiče, aby dodržovali pokyny. V této chvíli nehrozí žádné mimořádné události,“ podotkl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Řidiče prověří sobota, na Prahu jen jedním pruhem

U Velké Bíteše zatím nebylo zahájení modernizace znát, ačkoli i zde začaly přípravné práce. Podle Jana Studeckého zatím pracovníci dodavatelské firmy rozvezli dopravní značení. Do provozu zasáhnou až v sobotu, zde ale budou upravovat krajnice, a to v celém úseku mezi 153. a 162. kilometrem. Silničáři upozornili, že kvůli přípravě stavby se v sobotu bude směrem na Prahu jezdit pouze jedním jízdním pruhem. Od neděle by již měly být k dispozici dva zúžené jízdní pruhy s rychlostním omezením.

I případné komplikace při provozu jedním pruhem jsou připraveni odstranit technici s odtahovými vozy. „Osobní auto je do několika minut, nákladní, pokud se musí přeložit, tak je to i na několik hodin,“ uvedl Michal Polanský z odtahové služby, jejíž vozy jsou připraveny v blízkosti zúžených úseků.

Ve východních Čechách se nedostatku aut „nebojí“

Zahlcení auty, která omezení na D1 objíždějí, zatím nehlásí ani vysočinské obce, kterými procházejí souběžné silnice, ani východní Čechy, jejichž představitelé se báli, že tranzitní doprava zamíří na silnici I/35. Doprava se na tomto tahu sice zahustila, zůstala však plynulá.

Obyvatelé obcí a měst u silnice ale očekávají, že se to ještě změní. „Dopravní vlna k nám přijde za dva tři měsíce. Jsme spojnicí z Prahy na Olomouc, Ostravu nebo Brno. Silnice už teď není na současný provoz stavěná. Stát si loni pětatřicítku u nás opravil a už tam jsou zase díry,“ řekl starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek.

Video Události o zahájení modernizace D1
video

Události o zahájení modernizace D1

Opravy potrvají šest let, řidičům pomůže i ČT

Ředitelství silnic a dálnic chce letos zahájit práce na čtyřech úsecích, na které má podepsány smlouvy s dodavateli. Kromě úseků Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš to jsou také Šternov–Psáře a Loket–Hořice.

Kdo se chystá na cestu úseky, kde práce probíhají, může se o tom, co ho čeká, poradit s Českou televizí. Pro řidiče připravila speciální internetové stránky www.dejednicka.cz. Zde se agregují veškeré informace, které Česká televize a divize Nová média mají k dispozici. Zájemcům poskytuje i speciální kalendář, kde díky spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic bude možné zjistit přesné datum chystané rekonstrukce na všech úsecích.

Do šíření aktuálních informací přímo z místa rekonstrukce se mohou zapojit samotní řidiči. K tomuto účelu přichystala Česká televize několik projektů. Jedná se například o facebookovou stránku či speciální twitterovský  účet, kam lidé mohou posílat své tweety.