Nehodu Delfínu a smrt dvou lidí způsobil neopatrný pilot, zjistili vyšetřovatelé

Žatec (Lounsko) – Bývalého vojenského pilota, který zahynul při nehodě letadla L-29 Delfín používaného k vyhlídkovým letům, označil Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) za hlavního viníka havárie. Při havárii u Žatce zahynula také žena, která let tryskovým letadlem dostala jako dárek.

 

Vyšetřovatelé ÚZPLN zjistili, že dvaapadesátiletý muž za kniplem manévroval v příliš malé výšce. „Uskutečnil sled akrobatických obratů v rozporu se Zvláštním osvědčením letové způsobilosti pro daný typ letounu vydaným Úřadem pro civilní letectví, nedodržením stanovených vertikálních a horizontálních omezení,“ stojí ve zprávě o nehodě. Podle ústavu k tomu mohl přispět fakt, že pilot do Delfínu usedl poprvé po půl roce. Let navíc proběhl za nevhodných meteorologických podmínek.

Samotné letadlo z roku 1969, ve kterém dva lidé zahynuli, bylo podle vyšetřovatelů v době letu v pořádku. Výzkum okolností havárie také vyloučil, že by pilot utrpěl například zdravotní indispozici. „Při pitvě pilota nebyly zjištěny chorobné změny, které by se mohly podílet na vzniku havarijní situace, nebo by je bylo možné klást do příčinné souvislosti s jeho úmrtím,“ píše ve zprávě ÚZPLN.

Nehoda se stala loni v červnu nedaleko soukromého letiště Macerka u Žatce. Soukromé letadlo OK-ATS havarovalo při akrobatických manévrech v nízké rychlosti. „Letoun dosáhl v malé výšce nad zemí velmi strmého úhlu klesání v prostoru asi 500 metrů jižně od ranveje. Letoun na okamžik změnil příčný sklon vlevo a stále s intenzivním přitažením pokračoval ve vybírání střemhlavého letu,“ popsali vyšetřovatelé poslední okamžiky před nehodou. O sekundu později Delfín narazil do země, odrazil se a znovu dopadl o 253 metrů dále. Již při prvním nárazu začal hořet. Pilot zahynul na místě, třicetiletá žena utrpěla zranění, kterým později podlehla v nemocnici. Havarované letadlo nebylo vybaveno katapultem. Delfíny je sice měly, v tomto případě ale bylo deaktivováno. Podle Josefa Bejdáka z ÚZPLN je v případě vyhlídkových letadel odpojení vystřelovacích patron pod sedačkou logické, jinak by museli všichni pasažéři procházet obsáhlým školením.

Proudová letadla L-29 Delfín vyrábělo Aero v 60. letech a na počátku 70. let minulého století, prototyp vzlétl již na konci 50. let. Armády zemí Varšavské smlouvy ho využívaly jako výcvikový letoun, našel využití i jako lehký bitevník. Z výzbroje evropských armád ho postupně vytlačily novější typy, určité množství ale zůstává v civilním sektoru. Schopnost vzletu z nezpevněných ploch je považována za jednu z jeho výhod.