Stavební normy nečekaně brzdí dostavbu D3

České Budějovice – Už za několik týdnů bude otevřen nový úsek očekávané dálnice D3 na jihu Čech. Trasa z Tábora do Veselí nad Lužnicí finišuje a první řidiči se na ní projedou na konci června – potud jde vše podle plánu. Nejnovější posudky ale ukázaly, že další část stavby v úseku Úsilné – Hodějovice nesplňuje normy kvůli vzdálenosti tunelu a křižovatky. Celé schvalovací řízení tak okolní obce, města i kraj budou pravděpodobně muset absolvovat znovu.

Stavba vymodlené dopravní tepny se náhle komplikuje. Navzdory platnému územnímu rozhodnutí neprošel posudkem důležitý úsek obchvatu kolem Českých Budějovic. Kraj i město přitom se současnou podobou i termíny počítaly a mezitím budovaly silniční napojení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím odkazuje ke klidnému řešení u stolu. „Jelikož je to zatím čerstvá informace, očekáváme, že v průběhu několika dnů a týdnů budou probíhat jednání a bude se celá tato záležitost řešit,“ uvedla mluvčí Nina Ledvinová.

V rozporu s normami je především tunel a bezprostředně navazující mimoúrovňová křižovatka Pohůrka. Vzdálenost mezi nimi je podle předpisů příliš malá. Návrhy na její případné vypuštění ale představitelé města i kraje odmítají. „Již několik let se tady buduje tzv. zanádražní komunikace, která by měla být napojena právě na mimoúrovňovou křižovatku,“ zmiňuje předseda dopravní komise Jihočeského kraje Miroslav Joch.   

Mimoúrovňová křížovatka Nové Hodějovice
Zdroj: ČT24

Podle primátora Českých Budějovic Juraje Thomy jsou v případě konečného zpochybnění možné dvě varianty: vypracování zcela nového rozhodnutí, nebo alespoň částečná změna. Ke zpoždění přitom došlo i u dalšího úseku. Trasa u Borku se měla stavět už od loňského podzimu. Stroje se tam pravděpodobně neobjeví dřív než v létě. Každopádně by se však celkový projekt dálnice D3 mohl vyřešit do tří let, pokud vyjdou nejsmělejší plány.

Mapa D3 z Prahy do RakouskaPo roce 2021 by na dálnici D3 měla navázat plánovaná rychlostní silnice R3, která povede od Českých Budějovic na hranice s Rakouskem, kde už budou moci řidiči pokračovat po rakouské autostrádě S10 a dálnici A7 do Lince. Hornorakouská a jihočeská metropole tím ale stále nemusí být dálničně propojeny s Prahou. Výstavba dálnice D3 ve Středočeském kraji je v nedohlednu, ministr dopravy nechce zatím stanovit žádné termíny. Očekávaná stavba dostala teprve loni na podzim posudek EIA a byla stanovena jeho konečná trasa.


V Česku letos přibude 55 kilometrů nových silnic a dálnic, tedy zhruba stejně jako v loňském roce. Dohromady budou nové úseky stát celkem 20 miliard korun. Právě D3 a její v červnu otevíraná trasa Tábor–Veselí nad Lužnicí je jediný nový dálniční úsek. Ředitelství silnic a dálnic jinak plánuje otevřít celkem šest tras.

V prosinci se má například otevřít dalších 16 kilometrů rychlostní silnice R7 mezi exity Vysočany a Nové Spořice na Chomutovsku. Už v červenci se dočkají řidiči významného zlepšení dopravy mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. ŘSD plánuje otevřít zbývající úsek Březhrad–Opatovice na nové silnici I/37. Nový úsek silnice č. 13 slibuje od října lepší cestu do Frýdlantského výběžku na Liberecku.