Na D1 chybí odpočívadla, policisté nemají kde zastavit kamiony

Brno - Policisté na jižní Moravě nemůžou kontrolovat kamiony na dálnici D1. Přilehlá odpočívadla jsou tu totiž už několik let kvůli špatnému technickému stavu zatarasena. Ani v jednom směru minimálně této části dálnice tak není jediné místo, kde by mohli policisté řidiče bezpečně zastavit. Řešení by mohla přinést současná rekonstrukce dálnice D1.

Svodidla a betonové kvádry brání řidičům kamionů ve vjezdu na odpočívadla, plochy tak leží ladem a pomalu zarůstají trávou. Problémem přitom není jen technický stav odpočívadel, ale také třeba nedostatečně dlouhé nájezdové pruhy pro návrat automobilů na dálnici. Odpočívadla chybí i řidičům kamionů, pro které je jedinou možností zastavit u benzinových pump. Policisté proto po Ředitelství silnic a dálnic požadují, aby aspoň některá odpočívadla opravilo a umožnilo na ně vjezd.

Policie odpočívadla využívá ke kontrole kamionů hlavně ze dvou důvodů: jednak při kontrolách zajišťují převážené nelegální zboží a za druhé kontrolují, jestli kamiony nejsou přetížené.

Přetížený kamion přitom znamená ohrožení nejen pro kvalitu silnic, ale také pro bezpečnost provozu. Příliš těžký nákladní automobil je totiž hůře ovladatelný a má výrazně delší brzdnou dráhu. „Přeložený kamion samozřejmě může mít problémy s bržděním. Pokud má mít kamion celkovou hmotnost čtyřicet tun a on je o deset tun těžší, potom logicky má mnohem delší brzdou dráhu,“ potvrdil Josef Jereš, který vlastní společnost poskytující asistenční služby.

Přetížení přitom při kontrolách policisté zjistili u každého desátého kamionu. Takto těžké vozy také poškozují vozovku, narušují její povrch a způsobují vyježděné koleje. Jeden přetížený kamion má přitom na stav silnice stejně silný efekt, jako 20 000 osobních aut.

Kde zastavit nemají ani řidiči. Nocují tak i v zákazech

Podle řidičů, kteří projíždí Českem, je hledání parkovacího místa úplně nejhorší na dálnici D1. „S malými auty se ještě zaparkovat dá, ale pro kamion třeba ještě s vlekem je to katastrofa,“ potvrdil slovenský řidič Igor Petrák.

Hledání volného parkoviště pro přespání představuje pro řidiče kamionů každodenní boj o to najít ho včas. „Jedu od Břeclavi a místo jsem našel teprve po hodině hledání a zastavování u každé čerpací stanice až tady u Brna,“ řekl štábu ČT v pondělí večer řidič Marcel Karas. Problémem podle něj není nedostatek odstavných míst, ale to, že jsou příliš malá. „Když místo nemůžu najít, je lepší zaparkovat v zákazu, než riskovat pokutu za nedodržení povinné přestávky,“ potvrdil Petrák. Kamiony tak stojí třeba na výjezdech z čerpacích stanic.

Zatímco na D1 se místo hledá velmi obtížně, v zahraničí je zázemí pro řidiče mnohonásobně lepší. „Hodně jezdím do Itálie a tam jsou na dálnici takzvaná SOS odpočívadla, kam se sice vejde jen jeden kamion, ale zase jsou rozesety opravdu všude. Najít místo během několika minut tak není problém,“ řekl řidič Bohumil Funda.