Vlaky z letiště možná pojedou přes Smíchov a bez elektřiny

Praha – Plánovaná železniční trať z pražského letiště do centra města možná povede docela jinudy, než dosud ministerstvo dopravy plánovalo. Již ustoupilo od úvah ukončit vlaky z letiště na veleslavínském nádraží, kde by lidé přestupovali na metro, naopak v úvahu připadá, že přes Veleslavín vůbec nebudou jezdit a místo toho zamíří po tzv. Pražském Semmeringu přes Smíchov na hlavní nádraží. Naopak vlaky od Kladna budou nadále jezdit po své současné trase přes Veleslavín a Dejvice na Masarykovo nádraží. Kvůli úsporám navíc zvažuje Správa železniční dopravní cesty, že trať alespoň zpočátku nebude elektrická.

Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury je vhodné rozdělit přepravní proudy směřující do centra Prahy z letiště a z Kladna a každou skupinu cestujících odvézt na jiné nádraží. „Každá skupina cestujících má jiný cíl. Cestující z letiště chtějí dojet do centra Prahy na metro, pokud možno bez nějakého přestupu. Tady se jeví výhodnější hlavní nádraží. Pro příměstskou dopravu Kladno–Praha je zase výhodnější Masarykovo nádraží,“ uvedl Stanjura. V případě, že by vlaky od letiště využívaly rekonstruovanou trať tzv. Pražského Semmeringu, obsloužily by také Smíchov, zatímco vlaky od Kladna by vozily cestující do Ruzyně, Veleslavína a Holešovic.

Ministerstvo definitivně ustoupilo od plánu na ukončení vlaků z letiště na Veleslavíně a také podle Stanjury nepočítá s tím, že bude mít spojení na letiště parametry rychlodráhy. Pár minut rozdílu v délce cesty nehraje pro cestující z letiště takovou roli, aby bylo nutné uskutečňovat takovéto „velikášské plány“, je ministr přesvědčen. Upozornil, že při drobnějších úpravách bude menší problém získat finance i stavební povolení.

Správa železniční dopravní cesty přitom přemýšlí o skutečně minimalistické verzi nové trati, která by vyžadovala kromě stavby čtyřkilometrového úseku z Jenečku na letiště jenom minimální zásahy do stávající infrastruktury. „Vnímáme zájem letiště to napojit co nejdříve, a tak by v první fázi mohla být trať bez elektrizace,“ připustil náměstek ředitele SŽDC Petr Šlegr. Trať navíc bude jednokolejná, při plánovaném provozu s půlhodinovými intervaly podle Šlegra postačí modernizovat zabezpečovací zařízení. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold doplnil, že při rekonstrukci stávající trati Pražského Semmeringu bude především nutné upravit přejezdy. Jízdní doba z letiště na hlavní nádraží potom bude činit 34 minut.

Pražské letiště
Zdroj: ISIFA/VLP
Autor: Divíšek Martin

Praha zůstává jedním z posledních evropských velkoměst, které nemá kolejové spojení centra s letištěm. Ruzyňské Letiště Václava Havla ročně odbavuje na deset milionů cestujících, tedy podobně jako letiště Ference Liszta v Budapešti, Chopinovo letiště ve Varšavě nebo berlínský Schönefeld, které železniční spojení s městem mají. Vlaky zajíždějí i na některá menší středoevropská letiště, například drážďanské a brzy i ostravské.