Pražská doprava bez metra nestíhá – to by mohlo být průjezdné v pátek

Praha – Hlavní město už druhý pracovní den bojuje s dopravními komplikacemi kvůli povodním. Stoupající hladina Vltavy si vynutila omezení na všech třech linkách metra – dopravní podnik sice zavedl náhradní dopravu, ta ale nezvládá příval cestujících. Lidé se proto v ranní špičce mačkali na nástupištích metra i tramvajových zastávkách. Povodně navíc komplikují i povrchovou dopravu, kolony se tvořily na Smíchově i v Libni. Na vybraných křižovatkách řídí dopravu policisté proto, aby zajistili přednost náhradní autobusové dopravě.

Zdroj: Facebook - převzato od Tomáše Vaníčka

Složitá byla ráno situace na Radlické, kde končí metro B ve směru od Zličína a lidé musí přestupovat na náhradní tramvajovou linku X-B. V metru se ale hromadil dav lidí, přestup totiž komplikovala nedostatečná kapacita schodiště. Davy lidí pak čekaly i na tramvajové zastávce – tramvaje totiž nestíhaly cestující z metra plynule odvážet. Kapacita trati tam podle dopravního podniku nedovoluje nasadit více tramvají. Cesta ze Zličína do centra se tak místo obvyklých 20 minut protáhla na hodinu. 

Tramvaje navíc zůstávaly stát v kolonách na Andělu a Palackého náměstí, dopravní podnik kvůli tomu spolupracuje s policií, aby případně dopravu odkláněla jinam. Krizový štáb navíc dopoledne rozhodl odstranit část protipovodňových zábran na Smíchově a tím uvolnit další komunikace. 

Nějak se do práce dostat musím aneb internetové vtipy na nefukční metro
Nějak se do práce dostat musím aneb internetové vtipy na nefukční metro

Už včera byly problémy také na trase C, která končí ve směru od Letňan v Kobylisích, na opačném konci pak vozy jezdí jen na Pražské povstání a část na Muzeum. Na lince C nasadil dopravní podnik místo tramvají kloubové autobusy, ty ale jezdily přeplněné a mnozí cestující se do nich ani nevešli - podobná byla i dnešní situace. Autobusy navíc zůstávaly stát v kolonách v Holešovicích a Nuselském mostě, protože řidiči osobních aut nerespektují vyhrazené pruhy. Náhradní autobusy jezdí v intervalu 1,5 až 2 minuty, proto se i nepatrné zdržení hned projeví. 

Metro by mohlo být průjezdné v pátek

Hladina Vltavy už v Praze dnes ráno kulminovala, dopravní podnik by proto zítra ráno mohl otevřít prvních pět stanic: na trase B jde o Smíchovské nádraží, Kolbenovu, Vysočanskou a Českomoravskou a na trase A stanici Muzeum. Průtok Vltavy by ale musel klesnout pod 2 500 metrů krychlových za sekundu – teď se pohybuje kolem 3 000 kubíků. Až klesne průtok pod 2 000 m3/s, tak by mohlo metro projíždět i osmi stanicemi v centru – to by podle odhadů mohlo být v pátek. Do běžného provozu se pak metro vrátí poté, co klesne průtok Vltavy pod 1 500 m3/s.


Změny se dnes nevyhnuly cestujícím na trase A, kvůli stoupající hladině Vltavy ráno dopravní podnik uzavřel i stanici Muzeum. Metro tak jezdí pouze v úseku Náměstí míru – Depo Hostivař a zbytek obsluhují tramvaje X-A. Pro trasu C zůstává stanice Muzeum otevřená.

  • Protipovodňové zábrany
    Protipovodňové zábrany autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24
  • Náhradní tramvajová doprava
    Náhradní tramvajová doprava zdroj: ČT24

Tramvaje do Kobylis už jezdí

Problémy se nevyhnuly ani tramvajové dopravě. Kvůli rozvodněné Rokytce byla od nočních hodin omezena doprava v úseku Palmovka–Kobylisy, jezdily tam náhradní autobusy. „My jsme tuto situaci předvídali a při evakuaci Kobyliské vozovny jsme tam nechali dostatečný počet tramvají tak, aby mohly v pravidelných intervalech pendlovat mezi Kobylisy a Ďáblicemi,“ uvedl Křístek. Dnes kolem 12. hodiny se do oblasti tramvaje znovu vrátily. 

Tramvaje se kvůli zaplaveným kolejím nedostanou ani do Modřan, linka číslo 3 proto končí v zastávce Nádraží Braník. Podle krizového štábu navíc není za tuto linku adekvátní náhrada, protože jsou zatopené i okolní silnice. Dopravní podnik proto cestujícím doporučuje využít posílenou linku 157 po trase Kačerov – Poliklinika Modřany – Sídliště Modřany nebo linky 139 a 165 odkloněné přes Čechovu čtvrť. 

Až do odvolání jsou zrušeny tramvajové linky 4, 5, 6, 8, 14, 17 a 24. Naopak je zavedena zvláštní tramvajová linka 34 z Ortenova náměstí přes Palmovku do Hloubětína.


Kvůli povodním je v Praze posílená příměstská železniční doprava. Místo přerušeného metra B jsou nasazeny mimořádné spoje v úseku Vysočany – Hlavní nádraží – Smíchov, které jezdí v intervalu zhruba 15 minut. Ve stejném intervalu jezdí i mimořádné spoje mezi Hlavním nádražím a Uhříněvsí. Zrušena však byla linka S8 z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou a vlaky nezastavují ani v zastávce Velká Chuchle. 

Metro – omezený provoz při povodních
Metro – omezený provoz při povodních

Policie vyzývá řidiče: Do centra nejezdit

S komplikacemi musí počítat i řidiči, kteří do Prahy vyrazí autem. Zejména v okolí řeky je totiž v hlavním městě uzavřeno asi 60 ulic. Automobily nesmí např. na část Janáčkova, Smetanova, Hořejšího a Dvořákova nábřeží, zavřený je také Těšnovský tunel nebo Libeňský most, kde jezdí jen MHD. Dopoledne byla nejhorší situace na cestě z Hořejšího nábřeží na Jiráskův most – tam by měly ulehčit rozebrané protipovodňové zábrany pod Palackého mostem. 

Policisté na vybraných křižovatkách řídí dopravu tak, aby zajistili přednost autobusům a tramvajím. Na některých úsecích (např. magistrála) jsou pak i vyhrazené pruhy pro autobusy, ty však často řidiči nerespektují. „Velmi často se stává, že policisté musí řidiče vykazovat z pruhů vyhrazených pro MHD. To samozřejmě plynulost provozu dost komplikuje,“ řekla mluvčí pražské policie Jana Rösslerová. 

Zavřená je také ulice Strakonická, jinak velmi frekventovaná spojnice na jih Čech. Řidiči neprojedou ani Podbabskou, Papírenskou, Modřanskou, Lysolajskou nebo Povltavskou ulicí. Několik ulic je zavřeno i na pravém břehu v Modřanech.