Moderní technologie 70. let teď ochromuje přehřátou Prahu

Praha – To, co považovali konstruktéři tramvajových tratí v 70. a 80. letech minulého století za moderní a úspornou technologii, se teď stalo trnem v patě přehřáté Prahy – a nejenom jí. Kolejnice zasazené do betonových panelů BKV totiž obzvlášť trpí horkem, podle pražského dopravního podniku právě na tratích takto postavených nejvíce hrozí, že popraskají. Pražskou tramvajovou síť v posledních dnech postihlo již několik výluk kvůli poruchám kolejnic, naposledy ve středu odpoledne se prohnuly koleje na Hlávkově mostě a také na nábřeží Edvarda Beneše.

V 70. letech minulého století vyvinul budapešťský dopravní podnik novou konstrukci kolejové trati, kde se kolejnice zasazují do žlábků v betonových panelech, upevněny jsou pryžovými pásy, trať tak postrádá pražce. Konstruktéři doufali, že výsledkem použití panelů BKV (podle budapešťského dopravního podniku Budapesti Közlekedési Vállalat) prodlouží životnost tratí a také umožní jejich snazší opravy. Nakonec se ale ukázalo, že má nová technologie mnoho problémů, jeden z nich se projevuje právě během horkých letních dnů – kolejnice se horkem deformují a mohou i praskat.

Zatímco například v Brně mnoho tratí postavených z panelů BKV není – dopravní podniky je odmítly využívat kvůli hlučnosti – v Praze mají takovou konstrukci asi dvě pětiny sítě, 62 z celkových 142 kilometrů tramvajových tratí.

Dopravní podnik ubezpečil, že se snaží problémům s teplem předcházet a kritické úseky kontroluje. „Všem předem vytipovaným úsekům tramvajových tratí s BKV panely věnujeme zvýšenou pozornost s ohledem na zabezpečení plynulého a bezpečného provozu tramvajové dopravy. V těchto dnech je rovněž v pohotovosti několik desítek pracovníků, kteří obdobné poruchy na tramvajových tratích okamžitě řeší. Při plánování rekonstrukcí tramvajových tratí se zaměřujeme právě primárně na úseky se zastaralými panely,“ uvedl ředitel podniku Milan Křístek.

Přesto v posledních dnech zasáhlo pražské tramvaje již několik výluk z vedra. V pondělí nejezdily ze Smíchovského nádraží na Barrandov, hned dvě výluky potom postihly městské tratě ve středu. Nejprve nejezdily tramvaje po nábřeží Edvarda Beneše od Čechova ke Štefánikovu mostu, později byla kvůli prasklé koleji výluka na Hlávkově mostě. Odklonem tak musely jezdit linky 8, 14 a 17.

Vydáno pod