Nová liberecká tramvaj má průkaz způsobilosti, na kolejích zůstane jediná

Liberec – Rozhodnutí nakoupit osm nových tramvají od společnosti Pragoimex přehodnotil liberecký dopravní podnik. Zůstane u jediného vozu, dalších sedm uvedených v rámcové smlouvě zřejmě nepořídí. Podle ředitele podniku Luboše Wejnara by se to mohlo změnit, pouze pokud by městská firma získala na tramvaje dotaci. Bez ní se raději bude soustředit na modernizace starších tramvají a na rekonstrukci trati do Jablonce nad Nisou.

Tramvaj typu EVO2 má za sebou zkoušky, Drážní úřad jí dnes udělil průkaz způsobilosti drážního vozidla a umožnil tak zahájení řádného provozu. Jezdit bude z Lidových sadů do Horního Hanychova. Zkušební provoz probíhal půl roku testování, tramvaj prošla 34 zkouškami a také úpravami. Dopravní podnik musel především zareagovat na příliš vysokou hlučnost vozidla. Na ni si při zkušebním provozu stěžovali lidé žijící u tramvajových tratí. „Museli jsme vyměnit prvky, které mají vliv na odpružení vozidla, podařilo se tak hlučnost v měřených domech snížit o 40 procent,“ řekl provozně technický ředitel Ludvík Lavička.

Příjezd první tramvaje EVO2 Liberečtí napjatě očekávali a brzy se pustili do její kritiky. Kromě hlučnosti se kritika týkala také způsobu nákupu. Nízkopodlažní tramvaj stála 45 milionů, tedy velmi málo (tramvaje Škoda 15T kupuje Praha zhruba za 80 milionů, tentýž typ pro Rigu stál zhruba o deset milionů méně), dopravní podnik však dostal pouze díly tramvaje, které musel svými silami sestavit a zprovoznit. „Je to hromada součástek, ze kterých se má tramvaj sestavit,“ charakterizoval tramvaje opoziční zastupitel Josef Šedlbauer po nákupu.

Přestože liberecký dopravní podnik neplánuje pokračovat v nákupech nové tramvaje, její výrobce Pragoimex doufá, že po typu EVO2 sáhnou jiní dopravci, nabídne je, až ujede dostatek kilometrů v Liberci. „Žádné zásadní změny projektu jsme dělat nemuseli, teď ale chceme nechat tramvaj alespoň půl roku v ostrém provozu, aby se případně vychytaly nějaké další drobné nedostatky, teprve pak ji začneme nabízet dalším zájemcům,“ uvedl generální ředitel Pragoimexu Jaroslav Křemen.

Průkaz způsobilosti tramvaje EVO2
Zdroj: Radek Petrášek/ČTK