Prázdniny v dopravě vypukly naplno, škrty zkrátily rychlíky

Jihlava/Praha – V dopravě naplno začínají prázdniny. Poznají to cestující v městské hromadné dopravě ve velkých městech, ale také na železnici. Zatímco v MHD v Brně či Praze jsou delší intervaly, Praha navíc přetrasovala některé linky, na železnici ministerstvo dopravy zrušilo mnoho rychlíků, resp. nechalo zkrátit jejich trasu. Kraje se o ministerském záměru dozvěděly na poslední chvíli a přes ostrou kritiku mu již nezabránily.

Čtěte také:

Ministerstvo dopravy k 1. červenci zrušilo objednávku 23 rychlíků, z nich pět přestává jezdit úplně, jeden v části své trasy a zbylé jedou pouze ve vybrané dny. Zatímco třeba ranní rychlík z Jihlavy do Plzně dosud jezdil denně, nově jezdí mezi Jihlavou a Jindřichovým Hradcem pouze jednou týdně – v pondělí. Nejtvrději dopadlo rušení na Kraj Vysočina, spolu s ním však také na Jihočeský kraj, zejména na Jindřichohradecko.

Ministr dopravy v demisi Zbyněk Stanjura hájí škrty tím, že jde o málo obsazené spoje. „Vytipovali jsme spoje, které měly obsazenost deset až patnáct procent cestujících. Myslím, že mnozí pochopí, že rostou náklady, takže musíme postupovat efektivně,“ řekl. Starosta částečně odříznutého Jindřichova Hradce Stanislav Mrvka se ale kvůli ministerskému kroku zlobí: „Někdo nechápe, že osobní doprava je veřejná služba, že to není žádný podnikatelský projekt.“ České dráhy nabídly Jihočeskému kraji, aby si místo zrušených rychlíků ze svého objednal spěšné vlaky – tak jako se to stalo po zrušení dvou rychlíků mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Kraj to však odmítá. „Přenášení finančních nákladů ze státu na kraj je pro nás nepřijatelné,“ zdůraznil Ivan Študlar ze společnosti Jikord, která pro kraj vlaky objednává.

Krajům především vadí, že o ničem nevěděly

Podle Ondřeje Michalčíka z ministerstva dopravy stojí za seškrtáním rychlíků požadavky Českých drah, které mají se státem dlouhodobou smlouvu na provozování dálkové dopravy v závazku veřejné služby. Chtějí za vypravování rychlíků více peněz, které ale ministerstvo nechce dát. Ministerstvo s drahami hledalo nejprve úspory jinde, nakonec se však ukázalo, že část rychlíků bude nutné škrtnout, upozornil Michalčík. „Většina úspor se musela najít na straně Českých drah,“ upozornil však.

Ačkoli ministerstvo s ČD podle Ondřeje Michalčíka projednávalo rozsah objednávky rychlíků, kraje se o rozhodnutí škrtat dozvěděly na poslední chvíli. „Kraje o tom nebyly zpraveny, nebyla vedena diskuse,“ zlobí se na ministerstvo například stínový ministr a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Kromě faktu, že přestávají jezdit vlaky využívané občany například k cestám do práce nebo školy – nejvíce mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi, ale také mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem, Plzní a Chebem a dokonce i mezi Prahou a Ostravou – kraje také promrhávají investici do regionálních spojů. „Jsme povinni na železniční dopravu navazovat ostatní druhy dopravy, to znamená autobusovou i regionální dopravu, kterou provozují kraje v rámci železnice. Pokud se dozvíme – de facto z médií – že se od 1. 7. něco ruší, tak nejsme schopni zareagovat,“ poukázal hejtman Chovanec.

Další škrty mohou přijít v prosinci

Ministerstvo prý k nečekaným škrtům přistoupilo a nechtělo čekat například do konce prázdnin, aby změny nebyly „tak drastické“, uvedl Ondřej Michalčík. Ministerstvo také chtělo, aby SŽDC stihla změnu zanést do pravidelné změny grafikonu. „Do prosince rozsah dopravy zůstane,“ dodal Michalčík. Upozornil však, že s novým jízdním řádem mohou přijít další škrty rychlíků.

Omezení jízdy rychlíků od 1. 7.:

  • R 691: Praha-Smíchov (18:42) – Havlíčkův Brod (21:02) – Brno hl. n. (22:29) – z H. Brodu do Brna pojede pouze v pátek (dosud i v neděli)
  • R 661: Plzeň hl. n. (14:03) – Jihlava (18:39) – Brno hl. n. (20:36) – z Jihlavy pojede pouze od čtvrtka do neděle (dosud denně)
  • R 750: Plzeň hl. n. (6:07) – Cheb (7:28) – nebude jezdit v neděli (dosud denně)
  • R 830: Bohumín (5:35) – Brno hl. n. (7:57) – nebude jezdit v neděli (dosud denně)
  • R 831: Brno hl. n. (6:02) – Bohumín (8:30) – nebude jezdit v neděli (dosud denně)
  • R 865: Praha hl. n. (5:47) – Pardubice hl. n. (7:00) – Brno hl. n. (9:02) – do Pardubic pojede pouze v pondělí (dosud denně kromě neděle)
  • R 876: Brno hl. n. (18:57) – Pardubice hl. n. (21:00) – Praha hl. n. (22:15) – z Pardubic pojede pouze o víkendu (dosud denně)
  • R 894: Kolín (21:14) – Ústí nad Labem západ (23:05) – pojede pouze ve čtvrtek, pátek a neděli (dosud denně kromě soboty)
  • R 895: Ústí nad Labem západ (18:47) – Kolín (20:40) – pojede pouze ve čtvrtek, pátek a neděli (dosud denně kromě soboty)
  • R 922: Jihlava (5:25) – Jindřichův Hradec (6:41) – Plzeň hl. n. (9:57) – do Jindřichova Hradce pojede pouze v pondělí (dosud denně)
  • R 924: Havlíčkův Brod (7:00) – Jihlava (7:24) – Plzeň hl. n. (11:57) – do Jihlavy pojede pouze v pondělí a sobotu (dosud denně)
  • R 925: Plzeň hl. n. (16:03) – Jidřichův Hradec (19:16) – Havlíčkův Brod (20:58)– z Jindřichova Hradce pojede pouze v pátek a neděli (dosud denně)
  • R 926: Brno hl. n. (17:20) – Jihlava (19:34) – České Budějovice (22:01) – z Jihlavy pojede pouze v pátek a neděli (dosud denně)
  • R 927: České Budějovice (4:10) – Jihlava (6:33) – Brno hl. n. (8:36) – do Jihlavy pojede pouze v pondělí (dosud v pracovní dny)
  • R 928: Brno hl. n. (19:20) – Jihlava (21:19) – pojede pouze ve čtvrtek, pátek a neděli (dosud denně kromě soboty)
  • R 1167: Ústí nad Labem hl. n. (19:28) – Liberec (21:37) – od podzimu pojede pouze ve čtvrtek, pátek a neděli (dosud denně, v létě také)
  • R 1168: Liberec (18:28) – Ústí nad Labem hl. n. (20:32) – od podzimu pojede pouze ve čtvrtek, pátek a neděli (dosud denně, v létě také)